Komentarz do art. 126 ustawy

Komentarz do art. 126 ustawy

  1. Komentowany przepis stanowi implementację art. 59 ust. 4 dyrektywy 2014/24/UE, zgodnie z którym: Instytucja zamawiająca może na dowolnym etapie postępowania zwrócić się do oferentów i kandydatów o przedłożenie wszystkich lub niektórych dokumentów potwierdzających, jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia odpowiedniego przebiegu postępowania. Przed udzieleniem zamówienia instytucja zamawiająca – z wyjątkiem zamówień udzielanych na podstawie umów ramowych zawartych zgodnie z art. 33 ust. 3 lub art. 33 ust. 4 lit. a) – wymaga, aby oferent, któremu postanowiła udzielić zamówienia, przedłożył aktualne dokumenty potwierdzające zgodnie z art. 60 oraz, w stosownych przypadkach, z art. 62. Instytucja zamawiająca może zwrócić się do wykonawców o uzupełnienie lub wyjaśnienie zaświadczeń otrzymanych zgodnie z art. 60 i 62.
  2. W wyniku nowelizacji poprzedniego p.z.p. z 22 czerwca 2016 r. badanie spełniania warunków udziału w postępowaniu przez wykonawcę oraz braku podstaw wykluczenia następuje w oparciu o oświadczenie własne wykonawcy, które w postępowaniach o wartości powyżej progów unijnych składane jest w formie JEDZ. Jedynie wykonawca, którego oferta uplasowała się na pierwszej pozycji w rankingu ofert, zostaje wezwany do przedstawienia w terminie 10 dni podmiotowych środków dowodowych potwierdzających wstępnie złożone oświadczenie (por. art. 274).
  3. Termin 10-dniowy jest minimalnym terminem, który musi wyznaczyć zamawiający. Może on zatem wyznaczyć termin dłuższy. W praktyce okres 10 dni może nie wystarczyć na zgromadzenie wszystkich wymaganych podmiotowych środków dowodowych, zwłaszcza przez wykonawców zagranicznych. Ze względu na odmienności w funkcjonowaniu zagranicznych urzędów i instytucji wydających certyfikaty wymagane dokumenty warto gromadzić z wyprzedzeniem. Choć zatem składanie oświadczenia wstępnego (zob. art. 125) miało odciążyć wykonawców z obowiązku gromadzenia wszelkich dokumentów (który obecnie spoczywa jedynie na wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza), to jednak rekomendowane jest rozpoczęcie przygotowywania podmiotowych środków dowodowych już wcześniej.
  4. Podmiotowe środki dowodowe, których zamawiający musi zażądać od wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona, mają potwierdzać spełnienie przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu, brak podstaw wykluczenia oraz kryteria selekcji.
  5. Jeśli wykonawca nie złoży wymaganych podmiotowych środków dowodowych, bądź będą one niekompletne lub zawierające błędy, zamawiający jest zobligowany jednokrotnie wezwać wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia w wyznaczonym terminie. Jeśli wykonawca nie sprosta wezwaniu zamawiającego, zamawiający wezwie do złożenia tych dokumentów wykonawcę, którego oferta uplasowała się na kolejnym miejscu w rankingu ofert.
  6. Jeśli jest to niezbędne dla zapewnienia odpowiedniego przebiegu postępowania o zamówienie publiczne, zamawiający może wezwać wykonawców do złożenia podmiotowych środków dowodowych na każdym etapie postępowania (zob. na ten temat opinię UZP wydaną w odniesieniu do poprzednio obowiązującego art. 26 ust. 2f p.z.p. w odpowiedzi na pytanie „Na jakim etapie postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego zamawiający powinien wzywać do składania dokumentów”).
  7. Skorzystanie z instytucji, o której mowa w ust. 2, jest możliwe jedynie wtedy, gdy jest to rzeczywiście niezbędne do zapewnienia odpowiedniego przebiegu postępowania o udzielenie zamówienia. Instytucja ta nie może służyć obchodzeniu zasady potwierdzania wymaganych okoliczności na podstawie oświadczenia wstępnego i żądaniu podmiotowych środków dowodowych od wszystkich wykonawców, bez uzasadnionej przyczyny, z pominięciem oświadczenia wstępnego.
  8. Zamawiający może wezwać wykonawcę do złożenia podmiotowych środków dowodowych w szczególności wtedy, gdy poweźmie wątpliwości do co aktualności złożonych już przez wykonawcę podmiotowych środków dowodowych. Wątpliwości takie mogą powstać np. jeśli zamawiający przeczyta w prasie informacje na temat sytuacji wykonawcy, w świetle których złożone wcześniej podmiotowe środki dowodowe wymagają zaktualizowania.
  9. Zamawiający jest jedynie uprawniony, a nie zobowiązany, do zweryfikowania aktualności złożonych dokumentów, jednak należy uznać, że powinien korzystać z tego uprawnienia zawsze, gdy istnieje jakakolwiek wątpliwość co do aktualności złożonych dokumentów. Żądanie zaktualizowanych środków dowodowych będzie celowe, gdy zajdą uzasadnione podstawy do przypuszczenia, że okoliczności potwierdzone w uprzednio złożonych dokumentach uległy zmianie. Jeśli zamawiający zaniecha skierowania takiego żądania, zachodzi ryzyko, że zamówienie zostanie udzielone wykonawcy, który przestał spełniać warunki udziału w postępowaniu bądź wobec którego zaszły przesłanki wykluczenia. Zamawiający nie musi uzasadniać swojego żądania zaktualizowanych podmiotowych środków dowodowych.
19.03.2020
19.03.2020