Nowe PZP
komentarz żywy
Komentarz do art. 181 ustawy
- Omawiany przepis doprecyzowuje zasadę równego traktowania wyrażoną w art. 16 ust. 1 ustawy i osadza ją w okolicznościach trybu, jakim jest dialog konkurencyjny.
- Zasada równego traktowania sprowadza się do zakazu faworyzowania czy dyskryminowania podmiotów ubiegających się o zamówienie i w tym sensie jest powiązana z zasadą uczciwej konkurencji. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem TSUE (np. w sprawach połączonych C-21/03 i C-34/03 Fabricom; w sprawie C‑434/02 Arnold André czy też w sprawie C‑210/03 Swedish Match) zasada równego traktowania zakłada, że porównywalne sytuacje nie mogą być traktowane w odmienny sposób, a odmienne sytuacje nie mogą być traktowane jednakowo, chyba że takie traktowanie jest uzasadnione z obiektywnego punktu widzenia.
- Zatem w dialogu konkurencyjnym wszyscy wykonawcy powinni mieć równy dostęp do informacji – dotyczy to zarówno sposobów, jak i terminów komunikowania się z wykonawcami. Ustawodawca szczególnie podkreśla konieczność zapewnienia wykonawcom równego dostępu do kluczowych informacji, które z pewnością oddziałują na zainteresowanie wykonawców danym postępowaniem oraz na warunki, jakie mogą oni zaproponować zamawiającemu. W szczególności chodzi o jednoczesne informowanie wszystkich wykonawców, których propozycje zostały zakwalifikowane do kolejnych etapów dialogu (jeśli zamawiający podjął decyzję o podziale dialogu na etapu na podstawie art. 183), o zmianach mających wpływ na treść kolejnych propozycji, w szczególności o zmianach związanych z opisem potrzeb zamawiającego i cechami charakterystycznymi dostaw, robót budowlanych lub usług, stanowiących przedmiot zamówienia, oraz o zmianach związanych z warunkami umowy w sprawie zamówienia publicznego, tak aby wykonawcy mieli jednakowo wystarczająco dużo czasu na zmodyfikowanie i ponowne złożenie poprawionych ofert składanych na etapie negocjacji lub ofert.
- Dotyczy to także informowania wykonawców o wynikach kwalifikacji ofert wraz z podaniem uzasadnienia danego rozstrzygnięcia. Ma to umożliwić wykonawcom zweryfikowanie decyzji zamawiającego oraz ewentualnie zakwestionowanie jej za pomocą dopuszczalnych środków zaskarżenia.