Komentarz do art. 31 ustawy

Komentarz do art. 31 ustawy

  1. Przy ustalaniu wartości zamówienia zamawiający jest zobowiązany uwzględnić również wartość następujących zamówień, jeśli przewiduje ich udzielenie:
    • zamówień, o których mowa w art. 214 ust. 1 pkt 7, tj. zamówień udzielanych w trybie z wolnej ręki polegających na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych;
    • zamówień sektorowych, o których mowa w art. 388 pkt 2 lit. c, tj. udzielanych z wolnej ręki dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych i polegających na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych;
    • zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, o których mowa w art. 415 ust. 2 pkt 6, tj. udzielanych w trybie z wolnej ręki zamówień uzupełniających udzielanych dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych uzupełniających tego samego rodzaju co zamówienie podstawowe.
  2. Ustalając wartość zamówienia, zamawiający zobowiązany jest uwzględnić największy możliwy zakres zamówienia, z uwzględnieniem prawa opcji.  Prawo opcji, które nie zostało zdefiniowane w przepisach p.z.p., odnosi się do wykonania dodatkowej części umowy objętej prawem opcji, jeśli zamawiający podejmie taką decyzję w trakcie realizacji umowy o zamówienie publiczne. Prawo opcji może dotyczyć np. zakupu dodatkowej ilości przedmiotu dostawy. Zamawiający może skorzystać z prawa opcji jedynie, gdy zastrzeże to w dokumentach zamówienia. Choć skorzystanie z prawa opcji jest jedynie uprawnieniem, a nie obowiązkiem zamawiającego, wartość prawa opcji jest brana pod uwagę przy szacowaniu wartości zamówienia.
  3. Wznowienie zamówienia odnosi się do zamówień wskazanych w pkt 1 powyżej, które polegają na powtórzeniu zamówienia o tym samym lub podobnym przedmiocie. Wznowienia zamówień nie wymagają zmiany umowy o zamówienie publiczne.
  4. Wyliczenie wartości zamówienia z uwzględnieniem prawa opcji lub wznowień wiąże się z koniecznością uprzedniego obliczenia szacunkowej wartości tych części, przy uwzględnieniu treści art. 28. Ustalenie wartości zamówień podlegających wznowieniu następuje na podstawie art. 35.
  5. Wartością partnerstwa innowacyjnego została objęta maksymalna wartość wszystkich działań w procesie badawczo-rozwojowym, które mają zostać przeprowadzone w ramach każdego z etapów planowanego partnerstwa, oraz wszystkich dostaw, usług lub robót budowlanych, które mają być opracowane i zamówione na koniec partnerstwa. Wyliczenie wartości partnerstwa innowacyjnego na podstawie wartości wszystkich kosztów powstających na poszczególnych etapach partnerstwa, a nie tylko jego końcowej wartości, jest związane ze specyfiką tego trybu udzielenia zamówienia publicznego. Zgodnie z art.  206 partnerstwo innowacyjne składa się z etapów odpowiadających kolejności działań w procesie badawczo-rozwojowym, w szczególności może obejmować opracowanie prototypów oraz wytworzenie produktów, świadczenie usług lub ukończenie robót budowlanych.
  6. W przypadku gdy zamawiający przewiduje nagrody w postępowaniach o zamówienie publiczne prowadzonych w trybie dialogu konkurencyjnego i partnerstwa innowacyjnego, jest zobowiązany wliczyć ich wartość do szacunkowej wartości zamówienia publicznego.
21.05.2020
22.12.2020