Nowe PZP
komentarz żywy
Komentarz do art. 31 ustawy
- Przy ustalaniu wartości zamówienia zamawiający jest zobowiązany uwzględnić również wartość następujących zamówień, jeśli przewiduje ich udzielenie:
- zamówień, o których mowa w art. 214 ust. 1 pkt 7, tj. zamówień udzielanych w trybie z wolnej ręki polegających na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych;
- zamówień sektorowych, o których mowa w art. 388 pkt 2 lit. c, tj. udzielanych z wolnej ręki dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych i polegających na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych;
- zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, o których mowa w art. 415 ust. 2 pkt 6, tj. udzielanych w trybie z wolnej ręki zamówień uzupełniających udzielanych dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych uzupełniających tego samego rodzaju co zamówienie podstawowe.
- Ustalając wartość zamówienia, zamawiający zobowiązany jest uwzględnić największy możliwy zakres zamówienia, z uwzględnieniem prawa opcji. Prawo opcji, które nie zostało zdefiniowane w przepisach p.z.p., odnosi się do wykonania dodatkowej części umowy objętej prawem opcji, jeśli zamawiający podejmie taką decyzję w trakcie realizacji umowy o zamówienie publiczne. Prawo opcji może dotyczyć np. zakupu dodatkowej ilości przedmiotu dostawy. Zamawiający może skorzystać z prawa opcji jedynie, gdy zastrzeże to w dokumentach zamówienia. Choć skorzystanie z prawa opcji jest jedynie uprawnieniem, a nie obowiązkiem zamawiającego, wartość prawa opcji jest brana pod uwagę przy szacowaniu wartości zamówienia.
- Wznowienie zamówienia odnosi się do zamówień wskazanych w pkt 1 powyżej, które polegają na powtórzeniu zamówienia o tym samym lub podobnym przedmiocie. Wznowienia zamówień nie wymagają zmiany umowy o zamówienie publiczne.
- Wyliczenie wartości zamówienia z uwzględnieniem prawa opcji lub wznowień wiąże się z koniecznością uprzedniego obliczenia szacunkowej wartości tych części, przy uwzględnieniu treści art. 28. Ustalenie wartości zamówień podlegających wznowieniu następuje na podstawie art. 35.
- Wartością partnerstwa innowacyjnego została objęta maksymalna wartość wszystkich działań w procesie badawczo-rozwojowym, które mają zostać przeprowadzone w ramach każdego z etapów planowanego partnerstwa, oraz wszystkich dostaw, usług lub robót budowlanych, które mają być opracowane i zamówione na koniec partnerstwa. Wyliczenie wartości partnerstwa innowacyjnego na podstawie wartości wszystkich kosztów powstających na poszczególnych etapach partnerstwa, a nie tylko jego końcowej wartości, jest związane ze specyfiką tego trybu udzielenia zamówienia publicznego. Zgodnie z art. 206 partnerstwo innowacyjne składa się z etapów odpowiadających kolejności działań w procesie badawczo-rozwojowym, w szczególności może obejmować opracowanie prototypów oraz wytworzenie produktów, świadczenie usług lub ukończenie robót budowlanych.
- W przypadku gdy zamawiający przewiduje nagrody w postępowaniach o zamówienie publiczne prowadzonych w trybie dialogu konkurencyjnego i partnerstwa innowacyjnego, jest zobowiązany wliczyć ich wartość do szacunkowej wartości zamówienia publicznego.