Nowe PZP
komentarz żywy
Komentarz do art. 35 ustawy
- Ustęp pierwszy komentowanego przepisu znajduje zastosowanie do zamówień na usługi lub dostawy powtarzające się lub podlegające wznowieniu. Nie znajdzie zatem zastosowania do zamówień jednorazowych.
- Za usługi lub dostawy powtarzające się należy uznać takie, które są powtarzane cyklicznie, w określonych odstępach czasu (które nie muszą być takie same). Kluczowa jest powtarzalność świadczenia danej usługi lub dostawy, przy czym każda usługa lub dostawa stanowi samoistne świadczenie. Inaczej jest w przypadku dostaw lub usług ciągłych, w przypadku których nie można wyodrębnić samoistnych świadczeń, co wynika z ich natury (np. dostawa prądu lub usługa ubezpieczenia mienia). Usługi te zostały wyłączone z przepisu nowelizacją z 27 listopada 2020 r. (Dz.U. 2020.2275). Wznowienie zamówienia odnosi się natomiast do zamówień, które polegają na powtórzeniu zamówienia o tym samym lub podobnym przedmiocie (zob. art. 31).
- Ustalenie wartości zamówień na usługi lub dostawy powtarzające się, ciągłe lub podlegające wznowieniu może nastąpić w dwojaki sposób. Pierwszy sposób, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, polega na zsumowaniu rzeczywistej łącznej wartości kolejnych zamówień tego samego rodzaju udzielonych w ciągu poprzednich 12 miesięcy lub w poprzednim roku budżetowym, z uwzględnieniem ilości lub wartości zamawianych usług lub dostaw, które mogły wystąpić w ciągu 12 miesięcy następujących od udzielenia pierwszego zamówienia. Drugi sposób polega na zsumowaniu wartości zamówień, których zamawiający zamierza udzielić w terminie 12 miesięcy następujących po pierwszej usłudze lub dostawie.
- Wybór jednego z wyżej wymienionych sposobów ustalenia wartości zamówienia leży w gestii zamawiającego. Choć inaczej niż w przypadku poprzedniego p.z.p. nie wskazano tego wprost w komentowanym przepisie (zob. jednak art. 29 ust. 1), również w obecnym stanie prawnym należy przyjąć, że wybór podstawy ustalenia wartości zamówienia na usługi lub dostawy powtarzające się, okresowe lub podlegające wznowieniu nie może służyć uniknięciu stosowania przepisów ustawy. Sposób wskazany w ust. 1 pkt 1 komentowanego artykułu pozwala precyzyjniej oszacować wartość zamówienia niż ten wskazany w ust. 1 pkt 2. Dlatego jeśli możliwe są obie metody oszacowania wartości zamówienia, pierwszeństwo należy przyznać metodzie pierwszej.
- Sposób szacowania wartości zamówień na dostawy udzielanych na podstawie umowy dzierżawy, najmu lub leasingu jest uzależniony od tego, czy umowa ma zostać zawarta na czas nieoznaczony czy oznaczony. Sposób ten znajduje przy tym zastosowanie do wszystkich dostaw udzielonych na podstawie wskazanych umów. Jego zastosowanie nie ogranicza się zatem do dostaw powtarzających się, ciągłych lub podlegających wznowieniu. Jeśli umowa o zamówienie publiczne ma zostać zawarta na czas nieoznaczony lub okres jej obowiązywania nie może zostać oznaczony, wartość zamówienia obliczana jest na podstawie wartości miesięcznej pomnożonej przez 48. Jeśli umowa o zamówienie publiczne ma zostać zawarta na czas oznaczony nie dłuższy niż 12 miesięcy, w celu obliczenia wartości zamówienia należy przyjąć okres wykonywania zamówienia. Jeśli natomiast okres realizacji umowy ma być dłuższy niż 12 miesięcy, przy obliczaniu wartości zamówienia, oprócz okresu wykonywania umowy, należy uwzględnić wartość końcową przedmiotu umowy (co może wiązać się z koniecznością uwzględnienia np. kwoty wykupu przedmiotu leasingu).
- W ust. 3 komentowanego artykułu wyodrębniono sposób obliczania wartości zamówienia na usługi, których łącznej ceny nie da się określić. Przyczyną takiej niemożności może być udzielanie zamówienia na takie usługi po raz pierwszy – co uniemożliwia skorzystanie ze sposobu szacowania wartości zamówienia określonego w ust. 1 pkt 1 komentowanego artykułu. Zamawiający może też nie umieć precyzyjnie określić początku realizacji pierwszej usługi lub dostawy – co uniemożliwia skorzystanie ze sposobu szacowania wartości zamówienia określonego w ust. 1 pkt 2 komentowanego artykułu. W przypadku zamówienia na usługi, którego łącznej ceny nie da się określić, a którego okres realizacji nie przekracza 48 miesięcy – na potrzeby ustalania wartości zamówienia należy przyjąć cały okres realizacji takiego zamówienia. Jeśli natomiast okres realizacji takiej umowy o zamówienie publiczne jest nieoznaczony lub przekracza 48 miesięcy – wartość zamówienia ustala się na podstawie jego wartości miesięcznej pomnożonej przez 48 (zob. art. 434 i art. 435).
- Szczególny sposób ustalania wartości zamówienia został przewidziany dla usług wymienionych w ust. 4. W ich przypadku za podstawę obliczenia wartości zamówienia przyjmuje się:
- w przypadku usług bankowych lub innych usług finansowych – opłaty, prowizje, odsetki i inne podobne świadczenia;
- w przypadku usług ubezpieczeniowych – należną składkę oraz inne rodzaje wynagrodzenia;
- w przypadku usług projektowania – wynagrodzenie, opłaty, prowizje i inne podobne świadczenia.