Nowe PZP
komentarz żywy
Komentarz do art. 91 ustawy
- Podział zamówienia na części co do zasady zależy od decyzji zamawiającego. Ponieważ jednak podział taki zwiększa dostęp do zamówień publicznych dla małych i średnich przedsiębiorców (MŚP), a więc ich konkurencyjność, zamawiający w każdym uzasadnionym przypadku powinni brać pod uwagę podjęcie decyzji o podziale (zob. np. KIO 1241/17, KIO 1242/17). Zamawiający musi uzasadnić w dokumentach powody, dla których nie dokonał podziału zamówienia na części. Należy zatem uznać, że zasadą powinno być dokonywanie takiego podziału, jeśli tylko jest to możliwe. W motywie 78 dyrektywy 2014/24/UE wskazano przykłady okoliczności, które mogą uzasadniać zaniechanie dokonania podziału zamówienia na części. Mogą to być:
- groźba ograniczenia konkurencji,
- nadmierne trudności techniczne,
- nadmierne koszty wykonania zamówienia,
- trudności w skoordynowaniu działań różnych wykonawców realizujących poszczególne części zamówienia.
- Jak wskazał w swojej interpretacji UZP (zob. Podział zamówienia na części), uzasadnieniem braku podziału zamówienia na części nie mogą być wyłącznie korzyści organizacyjne wynikające z prowadzenia jednego, a nie większej liczby postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Braku podziału nie uzasadniają też obawy związane z ewentualnymi niewielkimi trudnościami czy kosztami bądź nieznacznymi problemami z koordynowaniem działań wykonawców, ani tym bardziej wygoda zamawiającego. Ocena zasadności zaniechania podziału zamówienia na części powinna być dokonywana każdorazowo z uwzględnieniem wszystkich okoliczności danego przypadku.
- W motywie 78 dyrektywy 2014/24/UE wskazano dwa możliwe sposoby podziału zamówienia na części:
- na zasadzie ilościowej, tak by wielkość poszczególnych zamówień lepiej odpowiadała możliwościom MŚP,
- na zasadzie jakościowej, z uwzględnieniem zaangażowanych branż i specjalizacji, tak by lepiej dostosować treść poszczególnych zamówień do wyspecjalizowanych sektorów MŚP, lub według różnych kolejnych etapów projektu.
- Przedmiot zamówienia można podzielić, udzielając kilku odrębnych zamówień na poszczególne części przedmiotu zamówienia, bądź przeprowadzając jedno postępowanie, w ramach którego dopuszczona zostanie możliwość złożenia ofert jedynie w odniesieniu do poszczególnych części zamówienia. W obydwu przypadkach wartość zamówienia oblicza się, uwzględniając łączną wartość poszczególnych części zamówienia (zob. art. 30).
- Jeśli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych w ramach jednego postępowania, powinien odrębnie opisać przedmiot zamówienia dla poszczególnych części, jak również warunki udziału w postępowaniu, wysokość wadium, termin realizacji oraz kryteria oceny ofert w odniesieniu do poszczególnych części. Elementy wspólne dla wszystkich części przedmiotu zamówienia udzielanego w ramach jednego postępowania mogą zostać opisane w sposób łączny. Ocena ofert bądź wykluczenie wykonawcy z postępowania dokonywane jest odrębnie w odniesieniu do każdej części.
- Jeżeli zamawiający zdecyduje się ograniczyć liczbę części przedmiotu zamówienia, która może zostać udzielona jednemu wykonawcy, zobowiązany jest wskazać na ten fakt w ogłoszeniu o zamówieniu lub zaproszeniu do negocjacji. Jeśli nie dopełni tego obowiązku, nie będzie mógł powołać się na takie ograniczenie po upływie terminu składania ofert lub wniosków. Zamawiający powinien również określić w dokumentach zamówienia obiektywne i niedyskryminujące kryteria lub zasady, które pozwolą ustalić, która część zamówienia zostanie wykonawcy udzielona w sytuacji, w której uzyska on najwyższą pozycję w rankingu ofert w większej niż dopuszczalna liczbie części zamówienia.
- Decyzja o ograniczeniu liczby części zamówienia, na które ofertę może złożyć jeden wykonawca, powinna być uzasadniona konkretnymi okolicznościami i specyfiką przedmiotu zamówienia. W świetle motywu 79 dyrektywy 2014/24/UE uzasadnieniem podjęcia takiej decyzji przez zamawiającego może być np. konieczność ochrony konkurencji lub zagwarantowania niezawodności dostaw.