Komentarz do art. 93 ustawy

Komentarz do art. 93 ustawy

  1. Komentowany przepis reguluje kwestię użycia katalogu elektronicznego w postępowaniach prowadzonych przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
  2. Podstawowym sposobem komunikacji zamawiającego z wykonawcami w postępowaniu o udzielenie zamówienia jest zgodnie z art. 61 ust. 1 komunikacja przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Środki komunikacji elektronicznej zostały zdefiniowane w art. 7 pkt 23. Definicja ta odsyła do ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2019 r. poz. 123 i 730). Chodzi o rozwiązania techniczne umożliwiające transmisję danych na odległość. Zasady komunikacji przy użyciu środków komunikacji elektronicznej i wyjątki od zasady komunikacji w ten sposób określa Rozdział 7 Działu I.
  3. Katalogiem elektronicznym jest wykaz zamawianych produktów, robót budowlanych lub usług sporządzony przez wykonawcę zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia oraz w formacie nadającym się do zautomatyzowanego przetwarzania danych. Katalog elektroniczny może w szczególności zawierać opisy i zdjęcia produktów, robót budowlanych lub usług oraz informacje o cenach.
  4. Najczęściej stosowanym w praktyce formatem katalogu jest arkusz kalkulacyjny – plik w formacie .xlsx. Pojęcie katalogu elektronicznego jest jednak pojemne i mieści w sobie wszelkie istniejące zgodnie z rozwojem technologii środki prezentowania i organizacji danych.
  5. Najistotniejszą cechą katalogu elektronicznego jest możliwość zautomatyzowanego przetwarzania danych, to jest takiego ich prezentowania, aby dane zawarte w poszczególnych katalogach z łatwością mogły być porównane. Katalogi elektroniczne uławiają więc porównanie szeregu parametrów ofert, a w ten sposób sprzyjają konkurencyjności postępowania.
  6. W postępowaniach prowadzonych przy użyciu środków komunikacji elektronicznej zamawiający może zastosować katalog elektroniczny, nadając mu wedle swego wyboru różną rangę. To znaczy:
    • może wymagać, aby złożona oferta miała formę katalogu elektronicznego, albo
    • może wymagać katalogu elektronicznego jako załącznika do oferty (np. formularza cenowego dotyczącego poszczególnych produktów, robót budowlanych lub usług), albo
    • może dopuścić dołączenie katalogu elektronicznego do składanej oferty wedle wyboru wykonawcy, któremu może być łatwiej zaprezentować w ten sposób istotne dla niego informacje o swojej ofercie, albo
    • może przewidzieć obowiązek złożenia katalogu elektronicznego wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w dynamicznym systemie zakupów (por. art. 324).
    • Informacje na temat formatu, parametrów wykorzystywanego sprzętu elektronicznego oraz technicznych warunków i specyfikacji połączenia dotyczących przekazywania zamawiającemu katalogu elektronicznego, a także rangi katalogu elektronicznego w ofercie wykonawcy (czy jest to element obowiązkowy czy dobrowolny, czy jest ofertą czy też załącznikiem do niej) podaje się w dokumentach zamówienia.
  7. Zgodnie z tak określonymi wymogami wykonawca sporządza katalog elektroniczny na potrzeby udziału w danym postępowaniu o udzielenie zamówienia. Jest to więc plik specyficzny dla konkretnego postępowania, którego format i zakres prezentowanych danych jest wspólny dla wszystkich wykonawców. Zamawiający musi przy tym stosować się do zasady interoperacyjności i ogólnej dostępności wymaganych narzędzi zawartej w art. 64, z wyjątkami określonymi w art. 66.
  8. Katalogi elektroniczne mogą mieć zastosowanie również w przypadku udzielania zamówień jednostkowych zgodnie z warunkami określonymi w umowie ramowej. Zgodnie z art. 315 ust. 1 jeżeli umowa ramowa została zawarta po złożeniu wszystkich ofert w postaci katalogów elektronicznych, to postępowanie o udzielenie zamówienia jednostkowego może opierać się na składaniu zaktualizowanych katalogów elektronicznych.
09.09.2020
09.09.2020
Anna Prigan