Nowe PZP
komentarz żywy
Komentarz do art. 103 ustawy
- Pojęcie „roboty budowlane” zostało zdefiniowane w art. 7 pkt 21 p.z.p., w świetle którego przez roboty budowlane należy rozumieć:
- wykonanie robót budowlanych,
- zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych określonych w załączniku II do dyrektywy 2014/24/UE, w załączniku I do dyrektywy 2014/25/UE oraz objętych działem 45 załącznika I Wspólnego Słownika Zamówień CPV lub obiektu budowlanego,
- realizację obiektu budowlanego za pomocą dowolnych środków zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego.
- Definicja robót budowlanych zamieszczona w komentowanej ustawie różni się od definicji zamieszczonych w innych aktach prawnych w polskim porządku prawnym. Jest również szersza od znajdującej się w ustawie Prawo budowlane. Co za tym idzie, robotami budowlanymi na gruncie p.z.p. będą także świadczenia, które nie odpowiadają pojęciu robót budowlanych w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.
- Zamówienie publiczne na roboty budowlane może być udzielane:
- w odrębnych postępowaniach na dokumentację projektową i specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót oraz na roboty budowlane,
- w jednym postępowaniu obejmującym zamówienie na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych.
- Sposób, w jaki zamawiający jest zobowiązany opisać przedmiot zamówienia na roboty budowlane, zależy od tego, czy jego przedmiotem jest wyłącznie wykonanie robót budowlanych, czy też zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych. W przypadku prowadzenia postępowania jedynie na roboty budowlane (tzw. formuła „wybuduj”) zamawiający opisuje przedmiot zamówienia na roboty budowlane za pomocą dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych. Jeżeli natomiast przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu Prawa budowlanego (tzw. formuła „zaprojektuj i wybuduj”), zamawiający opisuje przedmiot zamówienia za pomocą programu funkcjonalno-użytkowego. Ustawodawca nie wskazał, jak opisać przedmiot zamówienia w przypadku, gdy dotyczy ono realizacji obiektu budowlanego za pomocą dowolnych środków zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego.
- Objęcie przedmiotem zamówienia również prac projektowych jest korzystne z punktu widzenia zamawiającego nie tylko dlatego, że nie musi przeprowadzać dwóch odrębnych postępowań, ale również dlatego, że może np. nałożyć na wykonawców obowiązek uzyskania niezbędnych decyzji, pozwoleń, uzgodnień i opinii, którymi w formule „wybuduj” musiałby dysponować sam zamawiający.
- W celu zapewnienia jednakowego poziomu uszczegółowienia opisu przedmiotu zamówienia na podstawie delegacji wynikającej z ust. 4 komentowanego artykułu Minister Rozwoju i Technologii wydał w dniu 20 grudnia 2021 r. rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego (Dz.U. 2021.2454), które weszło w życie 1 stycznia 2021 r.
- Gdy przedmiotem zamówienia są roboty budowlane, dla których wymagane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, w skład dokumentacji projektowej wchodzą:
- projekt budowlany uwzględniający specyfikę robót budowlanych,
- projekty wykonawcze,
- przedmiar robót.
- Gdy nie jest wymagane pozwolenie na budowę, albo zgłoszenie robót budowlanych, do którego dołącza się projekt budowlany, dokumentacja projektowa służąca do opisu przedmiotu zamówienia na wykonanie robót budowlanych składa się w szczególności z:
- planów, rysunków lub innych dokumentów umożliwiających jednoznaczne określenie rodzaju i zakresu robót podstawowych oraz uwarunkowań i dokładnej lokalizacji ich wykonywania,
- przedmiaru robót
- projektów, pozwoleń, uzgodnień i opinii wymaganych odrębnymi przepisami.
- Jeżeli zamówienie na roboty budowlane, o których mowa w ust. 1 i 2, jest udzielane w trybie zamówienia z wolnej ręki lub w projektowanych postanowieniach umowy przyjęto zasadę wynagrodzenia ryczałtowego, dokumentacja projektowa może nie obejmować przedmiaru robót.
- Obok dokumentacji projektowej, do opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane służą specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót. Specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót stanowią opracowania zawierające w szczególności zbiory wymagań dotyczących sposobu wykonania robót budowlanych, właściwości wyrobów budowlanych, oceny prawidłowości wykonania poszczególnych robót, które są niezbędne do określenia standardu i jakości wykonania robót (§ 12 ww. rozporządzenia).
- Program funkcjonalno-użytkowy obejmuje opis zadania budowlanego, w którym podaje się przeznaczenie ukończonych robót budowlanych oraz stawiane im wymagania techniczne, ekonomiczne, architektoniczne, materiałowe i funkcjonalne. W § 15 ww. rozporządzenia wskazano, że program ten służy do opisu przedmiotu zamówienia, ustalenia planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych, przygotowania oferty szczególnie w zakresie obliczenia ceny oferty oraz wykonania prac projektowych. Składa się on ze strony tytułowej, części opisowej i części informacyjnej. W części opisowej znajduje się opis ogólny przedmiotu zamówienia i opis odnoszących się do niego wymagań zamawiającego, takich jak cechy obiektu dotyczące rozwiązań budowlano-konstrukcyjnych i wskaźników ekonomicznych oraz warunki wykonania i odbioru robót budowlanych. W części informacyjnej zawarte są zaś dokumenty potwierdzające zgodność zamierzenia budowlanego z wymaganiami wynikającymi z odrębnych przepisów, oświadczenie zamawiającego o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, wskazanie przepisów prawnych i norm związanych z projektowaniem i wykonaniem zamierzenia budowlanego, a także inne informacje i dokumenty niezbędne do zaprojektowania robót budowlanych.