Komentarz do art. 154 ustawy

Komentarz do art. 154 ustawy

  1. Zamawiający może prowadzić postępowanie w trybie negocjacji z ogłoszeniem wyłącznie w przypadku spełnienia jednej z przesłanek określonych w art. 153.
  2. Wszczęcie postępowania następuje poprzez publikację ogłoszenia o zamówieniu. Jednak zamawiający może odstąpić od publikacji ogłoszenia o zamówieniu, jeżeli powodem wyboru trybu negocjacji z ogłoszeniem jest fakt, że prowadził już uprzednio postępowanie na to samo zamówienie w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego, ale odrzucił w nim wszystkie  wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo wszystkie oferty, albo musiał unieważnić postępowanie, ponieważ wszystkie uzyskane oferty przewyższały jego budżet.
  3. W takim przypadku zamawiający zaprasza do negocjacji wyłącznie wykonawców, którzy w poprzednim postępowaniu spełniali warunki udziału w postępowaniu, nie zostali wykluczeni oraz złożyli oferty, które co prawda zostały odrzucone, ale z innych powodów niż wskazane w art. 226 ust. 1 pkt 1, 2, 6, 7, 9, 12–14 lub 18. Oferty tych wykonawców uznaje się za oferty wstępne podlegające negocjacjom.
  4. Zamawiający bierze w takim przypadku pod uwagę oferty ważnie złożone, których warunki cenowe przekraczały budżet zamawiającego, oraz oferty, które musiał odrzucić, bo:
    • były niezgodne z przepisami ustawy,
    • były nieważne na podstawie odrębnych przepisów,
    • były niezgodne z warunkami zamówienia,
    • zawierały rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia,
    • zawierały błędy w obliczeniu ceny lub kosztu,
    • wykonawca w wyznaczonym terminie zakwestionował poprawienie omyłki, o której mowa w art. 223 ust. 2 pkt 3,
    • oferta wariantowa nie została złożona lub nie spełniała minimalnych wymagań określonych przez zamawiającego, w przypadku gdy zamawiający wymagał jej złożenia,
    • przyjęcie oferty naruszałoby bezpieczeństwo publiczne lub istotny interes bezpieczeństwa państwa, a tego bezpieczeństwa lub interesu nie można zagwarantować w inny sposób,
    • obejmowały urządzenia informatyczne lub oprogramowanie wskazane w rekomendacji, o której mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz. U. poz. 1560), stwierdzającej ich negatywny wpływ na bezpieczeństwo publiczne lub bezpieczeństwo narodowe.
  5. We wskazanych przypadkach zamawiający może potraktować negocjacje z ogłoszeniem jako swoistą dogrywkę do postępowania w trybie przetargu, które nie osiągnęło celu w postaci udzielenia zamówienia. Przyjmuje otrzymane oferty jako oferty wstępne i do wszystkich wykonawców, którzy złożyli takie oferty w uprzednio prowadzonym postępowaniu przetargowym, kieruje zaproszenie do negocjacji ofert wstępnych, wskazując miejsce, termin i sposób prowadzenia negocjacji oraz adres strony internetowej, na której udostępniony został opis potrzeb i wymagań.
  6. W takiej sytuacji postępowanie w trybie negocjacji z ogłoszeniem odbywa się z pominięciem pierwszych etapów, którymi normalnie są składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oraz składanie ofert wstępnych przez zakwalifikowanych wykonawców. Jego wszczęcie następuje nie poprzez ogłoszenie o zamówieniu, ale poprzez przekazanie zaproszenia do negocjacji ofert wstępnych. Zamawiający w oparciu o otrzymane w przetargu oferty uznaje bowiem, że ustalił już krąg spełniających warunki udziału wykonawców, którzy są  zainteresowani uzyskaniem zamówienia, i że w wyniku negocjacji jest w stanie uzyskać od nich oferty spełniające jego wymagania.
  7. Ponieważ ogłoszenie o wszczęciu uprzedniego postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego albo przetargu nieograniczonego było opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wszyscy zainteresowani  wykonawcy mogli dowiedzieć się o zamówieniu, to prowadzenie następnie negocjacji z ogłoszeniem wyłącznie z wykonawcami, którzy zgłosili się do przetargu, nie narusza zasady przejrzystości oraz równego dostępu do postępowania. W wyższym za to stopniu realizuje zasadę efektywności, pozwalając zamawiającemu szybciej dojść do tej fazy postępowania, w której podejmuje on rozmowy z wykonawcami w celu sprecyzowania warunków SWZ.
  8. Dotychczasowa SWZ obowiązująca na etapie przetargu zostaje na wstępnym etapie postępowania w trybie negocjacji z ogłoszeniem zastąpiona opisem potrzeb i wymagań i otwiera pole do rozmów stron o kształcie zamówienia.
05.01.2021
05.01.2021
Anna Prigan