Komentarz do art. 195 ustawy

Komentarz do art. 195 ustawy

  1. Po otrzymaniu wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zamawiający ocenia, czy wykonawcy spełniają warunki udziału w postępowaniu. Jeżeli zamawiający nie określił w ogłoszeniu o zamówieniu, ilu wykonawców dopuści do drugiego etapu negocjacji polegającego na składaniu ofert wstępnych, wówczas zaprasza do niego wszystkich wykonawców, którzy spełnili warunki udziału w postępowaniu i w konsekwencji ich wnioski nie podlegały odrzuceniu.
  2. Omawiany przepis odsyła także do odpowiedniego stosowania art. 258, który wymienia przypadki, w których zamawiający może unieważnić postępowanie z uwagi na zbyt małą konkurencję w danym postępowaniu. Chodzi tu o przypadki, gdy liczba złożonych ofert lub wniosków jest mniejsza niż założona na wstępie przez zamawiającego.
  3. Możliwość unieważnienia postępowania ze względu na zbyt małe zainteresowanie danym zamówieniem jest słuszna. Brak wystarczającej liczby zainteresowanych wykonawców może być bowiem dla zamawiającego sygnałem, że niewłaściwie opisał warunki udziału w postępowaniu, przedmiot zamówienia, albo określił warunki realizacji zamówienia w sposób odbiegający od standardów rynkowych. W konsekwencji w pewnych przypadkach zbyt mała liczba wykonawców może być jednoznacznym dowodem na niewłaściwe przygotowanie postępowania.
  4. Oczywiście małe zainteresowanie zamówieniem może nie mieć związku z treścią dokumentów zamówienia, bądź może być skutkiem obiektywnie niekorzystnych warunków rynkowych, których nie da się pokonać. Zamawiający ma w takim przypadku możliwość udzielenia zamówienia. Skorzystanie z art. 258 jako podstawy unieważnienia postępowania jest bowiem jego uprawnieniem, a nie obowiązkiem.
  5. Jeśli natomiast zamawiający zdecyduje się ograniczyć liczbę wykonawców zaproszonych do drugiego etapu, jest on zobowiązany wskazać minimalną liczbę wykonawców, których zaprosi. Liczba ta musi być wystarczająca, aby zapewnić rzeczywistą konkurencję, i nie może być mniejsza niż 3. Już na etapie ogłoszenia o zamówieniu oraz publikacji opisu potrzeb i wymagań zamawiający jest zobowiązany wskazać, ilu wykonawców dopuści do złożenia ofert wstępnych, oraz kryteria selekcji, na podstawie których zostanie stworzona tzw. krótka lista wykonawców zaproszonych do kolejnego etapu. Są to dodatkowe kryteria przewidziane obok (nie zamiast) warunków udziału w postępowaniu.
  6. Zgodnie z odesłaniem do art. 161 ust. 1 zaproszenie do składania ofert wstępnych w ramach partnerstwa innowacyjnego zawiera co najmniej:
    •  nazwę oraz adres zamawiającego, numer telefonu, adres poczty elektronicznej oraz strony internetowej prowadzonego postępowania;
    • numer opublikowanego ogłoszenia o zamówieniu;
    • adres strony internetowej, na której jest dostępny opis potrzeb i wymagań oraz zmiany i wyjaśnienia jego treści, a także inne dokumenty zamówienia bezpośrednio związane z postępowaniem o udzielenie zamówienia;
    • informację o podmiotowych środkach dowodowych, które należy załączyć do oferty wstępnej, jeżeli zamawiający przewiduje wymóg składania wybranych lub wszystkich podmiotowych środków dowodowych na etapie składania ofert wstępnych;
    • sposób i termin składania ofert wstępnych oraz język lub języki, w jakich muszą one być sporządzone, oraz termin otwarcia ofert wstępnych.
  7. Zaproszenie do składania ofert wstępnych zawiera także kryteria oceny ofert wraz z podaniem ich wag, a jeżeli przypisanie wag nie jest, z obiektywnych przyczyn, możliwe na tym etapie postępowania, wskazuje kryteria oceny ofert w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego.
  8. Jeżeli część opisu potrzeb i wymagań nie została udostępniona na stronie internetowej prowadzonego postępowania (taką sytuację przewiduje art. 133 ust. 2 i ust. 3), zaproszenie do składania ofert wstępnych zawiera także tę część opisu potrzeb i wymagań, a także inne dokumenty zamówienia bezpośrednio związane z postępowaniem o udzielenie zamówienia.
  9. Zgodnie z art. 133 ust. 2 w zw. z art. 65 ust. 1 ustawy taka sytuacja może mieć miejsce, gdy:
    • z uwagi na wyspecjalizowany charakter zamówienia użycie środków komunikacji elektronicznej wymagałoby narzędzi, urządzeń lub formatów plików, które nie są ogólnie dostępne lub nie są obsługiwane za pomocą ogólnie dostępnych aplikacji,
    • aplikacje do obsługi formatów plików, które nadają się do przygotowania ofert lub prac konkursowych, korzystają z formatów plików, których nie można obsługiwać za pomocą żadnych innych aplikacji otwartoźródłowych lub ogólnie dostępnych, lub są objęte licencją i nie mogą zostać udostępnione do pobierania lub zdalnego wykorzystania przez zamawiającego,
    • użycie środków komunikacji elektronicznej wymagałoby pozyskania przez zamawiającego specjalistycznego sprzętu biurowego,
    • zamawiający wymaga przedstawienia modelu fizycznego, modelu w skali lub próbki, których nie można przekazać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej,
    • jest to niezbędne z powodu naruszenia bezpieczeństwa środków komunikacji elektronicznej,
    • jest to niezbędne z uwagi na potrzebę ochrony informacji szczególnie wrażliwych, której nie można zagwarantować w sposób dostateczny przy użyciu środków komunikacji elektronicznej lub innych narzędzi, lub urządzeń, które są ogólnie dostępne dla wykonawców lub mogłyby być udostępnione przez zamawiającego.
  10. Wraz z zaproszeniem udostępniana jest nieudostępniona wcześniej część opisu potrzeb i wymagań – także wtedy, gdy zgodnie z art. 133 ust. 3 zamawiający nie udostępnił jej z uwagi na to, że zawiera informacje o poufnym charakterze podlegające ochronie.
31.12.2020
31.12.2020
Hanna Drynkorn