Nowe PZP
komentarz żywy
Komentarz do art. 266 ustawy
- Przepisy działu III „Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości mniejszej niż progi unijne” stosuje się do przygotowania i prowadzenia przez zamawiających publicznych postępowania o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości mniejszej niż progi unijne.
- Nazwa działu III odwołuje się do wprowadzonej ustawą definicji zamówienia klasycznego, zawartej w art. 7 pkt 33. W poprzednim p.z.p. pojęcie to nie było zdefiniowane w ustawie, a odnosiło się do dyrektywy 2014/24/UE zwanej dyrektywą klasyczną. Dotyczyło zatem postępowań o wartości równej lub powyżej progów unijnych. Tymczasem obecnie zamówieniem klasycznym jest zamówienie udzielane przez zamawiającego publicznego oraz zamawiającego subsydiowanego inne niż zamówienie sektorowe i zamówienie w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, bez względu na jego wartość, o ile przekracza próg 130 000 zł określony w art. 2 ust. 1 pkt 1, z zastrzeżeniem zamówień bagatelnych wskazanych w art. 2 ust. 2.
- Definicja zamówienia klasycznego w znaczeniu omawianych przepisów ma jednak znaczenie węższe niż wynikające z przytoczonej definicji. Adresatem przepisów działu III są bowiem wyłącznie zamawiający publiczni, których krąg został zdefiniowany w art. 4. Przepisów działu III nie stosują więc zamawiający sektorowi, wskazani w art. 5, ani też zamawiający subsydiowani, zdefiniowani w art. 6 ustawy.
- Wyłączenie do odrębnej procedury postępowań klasycznych o wartości mniejszej niż progi unijne jest największą nowością komentowanej ustawy. Regulacja ta jest równocześnie dość lapidarna i niewystarczająco wyjaśniona w uzasadnieniu projektu ustawy. Natomiast ma ona uprościć procedury i wpłynąć na zwiększenie ilości ofert w postępowaniach o mniejszej wartości, adresowanych przede wszystkim do lokalnych przedsiębiorców z sektora MŚP.
- Choć cała ustawa unika odesłań do innych przepisów, art. 266 zawiera listę przepisów z działu II „Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne”. Wskazuje on, których przepisów działu II w postępowaniach poniżej progów unijnych się nie stosuje.
- I tak w zamówieniach krajowych zastosowania nie mają:
- obowiązek dokonania przez zamawiającego przed wszczęciem postępowania analizy potrzeb i wymagań,
- przepisy o ogłoszeniach, publikatorze, formie i rodzajach ogłoszeń,
- przepis określający próg wartości wadium na poziomie 3% (w postępowaniach krajowych maksymalne wadium to 1,5%),
- obowiązek żądania podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia,
- obowiązek złożenia JEDZ,
- obowiązek żądania podmiotowych środków dowodowych od wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona (zasady składania podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji są uregulowane odmiennie),
- przepisy o trybach postępowania (postępowania krajowe zasadniczo prowadzi się w nowym trybie, nieznanym poprzedniemu p.z.p., zwanym podstawowym, uregulowanym w art. 275-296),
- wszczęcie postępowania w sposób określony w art. 130,
- terminy związania ofertą określone w art. 220,
- terminy zawarcia umowy i sposób publikacji ogłoszenia o zawarciu umowy.
- Natomiast dla zamówień klasycznych o wartości mniejszej niż progi unijne mają zastosowanie pozostałe przepisy ogólne działu II. W konsekwencji dla obu tych grup zamówień (klasycznych poniżej i powyżej progów unijnych) tożsame są przepisy o:
- zakresie spraw,
- wyłączeniach stosowania ustawy,
- zasadach udzielania zamówień,
- polityce zakupowej państwa i o planowaniu postępowań,
- zamówieniach o charakterze mieszanym,
- szacowaniu wartości zamówienia,
- zamawiającym i wykonawcach (rozdział 6 działu II),
- sposobach komunikacji zamawiającego z wykonawcami,
- dokumentowaniu przebiegu postępowania,
- wstępnych konsultacjach rynkowych przed wszczęciem postępowania,
- ustalaniu niektórych warunków zamówienia zgodnie z art. 91-96,
- wadium, formach jego wnoszenia i podstawach zatrzymania,
- opisie przedmiotu zamówienia,
- przedmiotowych środkach dowodowych,
- podstawach wykluczenia z postępowania,
- warunkach udziału w postępowaniu,
- obowiązek złożenia oświadczenia wstępnego, o którym mowa w art. 125 ust. 1, chociaż nie w formie JEDZ,
- braku obowiązku składania podmiotowych środków dowodowych, które zamawiający już posiada,
- wzywaniu do uzupełnienia lub poprawienia dokumentów,
- składaniu, otwarciu i ocenie ofert,
- aukcji elektronicznej,
- wyborze najkorzystniejszej oferty,
- zakończeniu postępowania, w tym unieważnieniu z drobnymi modyfikacjami.
- Zasadniczo zatem przepisy mające zastosowanie do zamówień klasycznych na podstawie działu II i III są spójne, a występujące odmienności są naturalną konsekwencją założenia, że postępowania krajowe prowadzone są w uproszczonej procedurze zwanej trybem podstawowym.