Komentarz do art. 266 ustawy

Komentarz do art. 266 ustawy

  1. Przepisy działu III „Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości mniejszej niż progi unijne” stosuje się do przygotowania i prowadzenia przez zamawiających publicznych postępowania o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości mniejszej niż progi unijne.
  2. Nazwa działu III odwołuje się do wprowadzonej ustawą definicji zamówienia klasycznego, zawartej w art. 7 pkt 33. W poprzednim p.z.p. pojęcie to nie było zdefiniowane w ustawie, a odnosiło się do dyrektywy 2014/24/UE zwanej dyrektywą klasyczną. Dotyczyło zatem postępowań o wartości równej lub powyżej progów unijnych. Tymczasem obecnie zamówieniem klasycznym jest zamówienie udzielane przez zamawiającego publicznego oraz zamawiającego subsydiowanego inne niż zamówienie sektorowe i zamówienie w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, bez względu na jego wartość, o ile przekracza próg 130 000 zł określony w art. 2 ust. 1 pkt 1, z zastrzeżeniem zamówień bagatelnych wskazanych w art. 2 ust. 2.
  3. Definicja zamówienia klasycznego w znaczeniu omawianych przepisów ma jednak znaczenie węższe niż wynikające z przytoczonej definicji. Adresatem przepisów działu III są bowiem wyłącznie zamawiający publiczni, których krąg został zdefiniowany w art. 4. Przepisów działu III nie stosują więc zamawiający sektorowi, wskazani w art. 5, ani też zamawiający subsydiowani, zdefiniowani w art. 6 ustawy.
  4. Wyłączenie do odrębnej procedury postępowań klasycznych o wartości mniejszej niż progi unijne jest największą nowością komentowanej ustawy. Regulacja ta jest równocześnie dość lapidarna i niewystarczająco wyjaśniona w uzasadnieniu projektu ustawy. Natomiast ma ona uprościć procedury i wpłynąć na zwiększenie ilości ofert w postępowaniach o mniejszej wartości, adresowanych przede wszystkim do lokalnych przedsiębiorców z sektora MŚP.
  5. Choć cała ustawa unika odesłań do innych przepisów, art. 266 zawiera listę przepisów z działu II „Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne”. Wskazuje on, których przepisów działu II w postępowaniach poniżej progów unijnych się nie stosuje.
  6. I tak w zamówieniach krajowych zastosowania nie mają:
    • obowiązek dokonania przez zamawiającego przed wszczęciem postępowania analizy potrzeb i wymagań,
    • przepisy o ogłoszeniach, publikatorze, formie i rodzajach ogłoszeń,
    • przepis określający próg wartości wadium na poziomie 3% (w postępowaniach krajowych maksymalne wadium to 1,5%),
    • obowiązek żądania podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia,
    • obowiązek złożenia JEDZ,
    • obowiązek żądania podmiotowych środków dowodowych od wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona (zasady składania podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji są uregulowane odmiennie),
    • przepisy o trybach postępowania (postępowania krajowe zasadniczo prowadzi się w nowym trybie, nieznanym poprzedniemu p.z.p., zwanym podstawowym, uregulowanym w art. 275-296),
    • wszczęcie postępowania w sposób określony w art. 130,
    • terminy związania ofertą określone w art. 220,
    • terminy zawarcia umowy i sposób publikacji ogłoszenia o zawarciu umowy.
  7. Natomiast dla zamówień klasycznych o wartości mniejszej niż progi unijne mają zastosowanie pozostałe przepisy ogólne działu II. W konsekwencji dla obu tych grup zamówień (klasycznych poniżej i powyżej progów unijnych) tożsame są przepisy o:
    • zakresie spraw,
    • wyłączeniach stosowania ustawy,
    • zasadach udzielania zamówień,
    • polityce zakupowej państwa i o planowaniu postępowań,
    • zamówieniach o charakterze mieszanym,
    • szacowaniu wartości zamówienia,
    • zamawiającym i wykonawcach (rozdział 6 działu II),
    • sposobach komunikacji zamawiającego z wykonawcami,
    • dokumentowaniu przebiegu postępowania,
    • wstępnych konsultacjach rynkowych przed wszczęciem postępowania,
    • ustalaniu niektórych warunków zamówienia zgodnie z art. 91-96,
    • wadium, formach jego wnoszenia i podstawach zatrzymania,
    • opisie przedmiotu zamówienia,
    • przedmiotowych środkach dowodowych,
    • podstawach wykluczenia z postępowania,
    • warunkach udziału w postępowaniu,
    • obowiązek złożenia oświadczenia wstępnego, o którym mowa w art. 125 ust. 1, chociaż nie w formie JEDZ,
    • braku obowiązku składania podmiotowych środków dowodowych, które zamawiający już posiada,
    • wzywaniu do uzupełnienia lub poprawienia dokumentów,
    • składaniu, otwarciu i ocenie ofert,
    • aukcji elektronicznej,
    • wyborze najkorzystniejszej oferty,
    • zakończeniu postępowania, w tym unieważnieniu z drobnymi modyfikacjami.
  8. Zasadniczo zatem przepisy mające zastosowanie do zamówień klasycznych na podstawie działu II i III są spójne, a występujące odmienności są naturalną konsekwencją założenia, że postępowania krajowe prowadzone są w uproszczonej procedurze zwanej trybem podstawowym.
05.02.2020
05.02.2020
Anna Prigan