Komentarz do art. 311 ustawy

Komentarz do art. 311 ustawy

  1. Umowa ramowa to technika dokonywania zakupów, w której strony z góry ustalają warunki, na jakich zakupy publiczne będą dokonywane w przyszłości. Tego rodzaju rozwiązanie stosowane jest w sytuacji, kiedy zamawiający nie znają dokładnych ilości, rodzaju lub terminu dotyczących swoich potrzeb, jakie w przyszłości mają być zaspokojone. Pozwala ono stronom zagwarantować przyszłe dostawy lub pozyskać je na lepszych warunkach. Rozmiar zamówienia na podstawie umowy ramowej jest bowiem dostosowany nie tylko do bieżących, ale i do przyszłych potrzeb. Dodatkową korzyścią jest oszczędność czasu, który w innym przypadku musiałby zostać poświęcony na przeprowadzenie pełnych procedur konkurencyjnych w celu wyłonienia wykonawców poszczególnych przyszłych zakupów o charakterze powtarzalnym.
  2. Umowa ramowa nie jest umową o udzielenie zamówienia publicznego. Definicja zawarta w art. 7 pkt 26 wskazuje, że celem umowy ramowej jest ustalenie warunków dotyczących zamówień publicznych, jakie mogą zostać udzielone w okresie jej obowiązywania (co do zasady maksymalnie 4 lata). Umowa ramowa może w szczególności zawierać cenę i przewidywane ilości robót.
  3. Stopień sprecyzowania warunków w umowie ramowej determinuje późniejszą procedurę udzielania przez zamawiającego zamówienia publicznego (art. 313314 ustawy). Jeśli zamawiający w umowie ramowej określi wszystkie warunki realizacji przyszłego zamówienia publicznego oraz wszystkie warunki jego udzielenia, zobowiązany jest on udzielić zamówienia zgodnie z tymi warunkami. Jeśli jednak nie wszystkie z tych warunków są określone w umowie ramowej, zamówienie publiczne jest udzielane przez zamawiającego w procedurze konkurencyjnej, w której uczestniczą wszyscy wykonawcy – strony umów ramowych. Umowa ramowa może też w różnym stopniu określać warunki dotyczące poszczególnych zamówień, do których odnosi się umowa ramowa. Wówczas udzielanie zamówień następuje w sposób mieszany (art. 314 ust. 1 pkt 2 ustawy).
  4. Jeśli zamawiający nie potrafi określić wszystkich warunków realizacji przyszłego zamówienia na etapie zawierania umowy ramowej, ustawa pozwala je uzupełnić na etapie udzielenia zamówienia w wykonaniu umowy ramowej. Taka sytuacja może w szczególności dotyczyć ceny. Cena może bowiem wynikać dopiero ze szczegółowych warunków i metodologii realizacji zamówienia, w tym okoliczności jego wykonania, np. warunków rynkowych. W takiej sytuacji nie byłoby właściwe pozyskiwanie ofert cenowych na etapie zawierania umowy ramowej, a następnie nieskorzystanie z nich na etapie udzielenia właściwego zamówienia. Komisja Europejska idzie nawet dalej i wyjaśnia, że w każdym przypadku, kiedy zamówienie w wykonaniu umowy ramowej jest udzielane w procedurze konkurencyjnej, możliwe jest zawarcie umowy ramowej bez wskazywania ceny. Można różnie oceniać taką szeroką akceptację dla braku ustalenia ceny w umowie ramowej, w szczególności zastanawiać się, czy jest możliwe zawsze, czy tylko wyjątkowo, ograniczenie konkurencji dla udzielenia zamówienia do podmiotów związanych umową ramową bez posłużenia się tak istotnym kryterium jak cena.
  5. Komentowany przepis dotyczy umowy ramowej w zakresie zamówień klasycznych. Regulacja dotycząca umowy ramowej w zakresie zamówień sektorowych znajduje się w art. 389390 ustawy.
  6. Zawarcie umowy ramowej następuje po przeprowadzeniu postępowania przetargowego w jednym z trybów konkurencyjnych przewidzianych w ustawie dla udzielenia zamówienia publicznego. W przypadku zamówień o wartościach przekraczających progi unijne zastosowanie może znaleźć procedura przetargu nieograniczonego, ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego lub partnerstwa innowacyjnego. Dla zamówień podprogowych właściwy dla zawarcia umowy ramowej będzie tryb podstawowy lub tryb partnerstwa innowacyjnego uregulowany w przepisach art. 297299 ustawy. Umowa ramowa zawarta w wyniku wskazanych postępowań podlega w całości regulacji działu VII pt. Umowa w sprawie zamówienia publicznego i jej realizacja. Jednocześnie przepisy regulujące zarówno postępowania w celu zawarcia umowy ramowej, jak i mające zastosowanie do umowy ramowej muszą być stosowane w sposób uwzględniający cel postępowania w sprawie zawarcia umowy ramowej i jej charakter. W szczególności w wyniku postępowania w sprawie zawarcia umowy ramowej należy, co wynika z definicji umowy ramowej, określić warunki, na jakich będą udzielane przyszłe zamówienia. Określenie takich warunków po części będzie należało do zamawiającego, który określi je w dokumentacji postępowania w sprawie zawarcia umowy ramowej, a po części do wykonawców, którzy takie warunki będą oferowali w swoich ofertach.
  7. Przepisy ustawy za dyrektywą nie określają, jakie zakupy publiczne mogą być dokonywane za pomocą umowy ramowej, ani nie przewidują żadnych szczególnych okoliczności skorzystania z umowy ramowej.
  8. Czas trwania umowy ramowej to maksymalnie 4 lata i jedynie wyjątkowo może zostać wydłużony, tj. o ile przemawia za tym, łącznie, charakter przedmiotu zamówienia oraz szczególny interes zamawiającego. Te dwa elementy będą też decydowały o czasie trwania umowy ramowej ponad 4-letni okres, który nie jest w ustawie w ogóle ustalony. Zgodnie z dyrektywą 2014/24/UE takim uzasadnieniem może być okoliczność, że wykonawcy muszą dysponować sprzętem, którego okres amortyzacji jest dłuższy 4 lata i który musi być dostępny w każdej chwili w całym okresie obowiązywania danej umowy ramowej (p. 62 preambuły dyrektywy 2014/24/UE).
  9. Od okresu umowy ramowej wyznaczonego przepisem art. 311 ust. 3 należy odróżnić okres umowy w sprawie udzielenia zamówienia zawartej na podstawie umowy ramowej. Okres umowy w sprawie zamówienia publicznego będzie zależny od czasu potrzebnego na realizację danego zamówienia i może być krótszy lub dłuższy od okresu trwania umowy ramowej. Natomiast 4-letni okres umowy ramowej wyznacza ramy czasowe, w których możliwe jest udzielenie zamówienia publicznego w wykonaniu umowy ramowej.
  10. Z dyrektywy 2014/24/UE wynika, że umowy ramowe nie powinny być stosowane w sposób nieodpowiedni ani w sposób uniemożliwiający, ograniczający lub zakłócający konkurencję. Zakaz ten jest w zasadzie powtórzony w art. 311 ust. 4 ustawy. Znaczenie tego jest takie, że decyzja zamawiającego o zastosowaniu umowy ramowej musi wynikać z realnej potrzeby wyłonienia wykonawcy/wykonawców dla zamówień, jakie mają być udzielone w przyszłości.
  11. Ustawa nie reguluje, jaki charakter ma zobowiązanie wynikające z umowy ramowej: czy zobowiązuje ona strony do dokonania zakupów, czy też nie i w efekcie czego żadna ze stron umowy nie jest zobowiązana do zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Z preambuły dyrektywy 2014/24/UE wynika, że instytucje zamawiające nie powinny mieć obowiązku zamawiania robót budowlanych, dostaw lub usług objętych umową ramową na mocy tej umowy ramowej (p. 61). Wynika z tego, że przepisy ustawy nie mogą zobowiązywać zamawiających do udzielania zamówień w wyniku umowy ramowej (w celu wykonania umowy ramowej).
07.01.2020
31.12.2020