Komentarz do art. 438 ustawy

Komentarz do art. 438 ustawy

  1. Przepis zawiera wytyczne co do treści umowy o zamówienie w zakresie kontroli zatrudniania przy wykonywaniu w ramach zamówień na roboty budowlane czynności mieszczących się w definicji stosunku pracy. Zamawiający ma bowiem obowiązek nie tylko formułować taki wymóg co do personelu zatrudnionego przy realizacji zamówienia, ale także weryfikować jego spełnienie.
  2. Odkąd w zamówieniach publicznych obowiązuje regulacja dotycząca zatrudniania pewnej grupy personelu na podstawie umów o pracę, wiele wątpliwości budziła kwestia możliwości skontrolowania przez zamawiających, czy wykonawcy i podwykonawcy wywiązują się z tych obowiązków. Były one związane z zagadnieniem ochrony danych osobowych. Podnoszono, że zamawiający nie są w stanie sprawować takiej kontroli, gdyż nie mają uprawnień, by żądać informacji dotyczących danych osobowych pracowników zatrudnionych przy realizacji zamówienia. Wątpliwości w tym zakresie zostały rozstrzygnięte we wspólnej opinii Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych oraz Generalnego Inspektora Danych Osobowych z 28 kwietnia 2017 r. Rozwiano w niej wątpliwości i wskazano, że dopuszczalne jest żądanie kopii umów o pracę zawierających imiona i nazwiska osób, które świadczyć będą czynności na rzecz zamawiającego. Następnie w maju 2019 r. wprowadzono w art. 143e katalog dokumentów, jakich może wymagać zamawiający, aby zweryfikować omawiany obowiązek wykonawców i podwykonawców. Znalazły się wśród nich oświadczenie wykonawcy, poświadczona za zgodność z oryginałem kopia umowy o pracę oraz inne dokumenty. Katalog był zatem otwarty. Ustawodawca dodatkowo potwierdził, co wynikało zresztą ze wcześniejszej opinii UZP i GIODO, że taki dokument powinien zawierać w szczególności: imię i nazwisko pracownika, datę zawarcia umowy, rodzaj umowy o pracę oraz zakres obowiązków. Wszelkie inne dane personalne mogą zatem zostać zanonimizowane
  3. Taka regulacja, z niewielką zmianą, ostała się w nowej ustawie. W porównaniu z regulacją poprzedniej ustawy według nowego p.z.p. przybywa możliwość żądania przez zamawiającego oświadczenia zatrudnionego pracownika z wspomnianymi wyżej informacjami dotyczącymi umowy o pracę będącej podstawą jego zatrudnienia.
  4. To, że kopia umowy przedstawiona zamawiającemu powinna zawierać informacje niezbędne do weryfikacji zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, oznacza, że może ona być zanonimizowana tylko w zakresie takich danych, które nie wpływają na ocenę, czy została zawarta umowa z daną osobą.
  5. Ustawowy katalog dokumentów, jakich może żądać zamawiający, jest przykładowy (ostatnia pozycja to „inne dokumenty”) oraz nie jest to wyliczenie enumeratywne. Zatem do zamawiającego należy decyzja, jakich dokumentów będzie wymagał od wykonawców w celu potwierdzenia, że spełniają wymóg zatrudniania określonej grupy osób na umowę o pracę. W większości przypadków zamawiający żądają po prostu zanonimizowanych umów o pracę.
05.04.2020
05.04.2020
Hanna Drynkorn