Nowe PZP
komentarz żywy
Komentarz do art. 13 ustawy
- Przepis wprowadza wyłączenia stosowania ustawy przy udzielaniu wszystkich zamówień z dziedzin obronności i bezpieczeństwa, które uregulowane są w Dziale VI ustawy. Zgodnie z nim zamawiający nie stosuje ustawy, gdy:
- zamówienie podlega szczególnej procedurze na podstawie umowy międzynarodowej , której stroną jest Rzeczpospolita Polska lub na podstawie porozumienia zawartego na szczeblu ministerialnym, zawartych z jednym lub wieloma państwami niebędącymi członkami Unii Europejskiej, albo na podstawie umowy międzynarodowej, której stroną jest RP lub porozumienia na szczeblu ministerialnym, związanych ze stacjonowaniem wojsk i dotyczących przedsiębiorców mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa niebędącego członkiem Unii Europejskiej,
- zamówienie podlega szczególnej procedurze organizacji międzynarodowej zakupującej do swoich celów lub zamówień, jeżeli zamówienia muszą być udzielane przez Rzeczpospolitą Polską zgodnie z tą procedurą.
- W powyższym zakresie wyłączenie pokrywa się z tym objętym w art. 4b ust. 1 pkt 1 poprzedniego p.z.p. Zgodnie z utrwalonym poglądem dotyczy ono zarówno umów, jak i porozumień międzynarodowych i tym samym obejmuje również memoranda of understanding zawarte na poziomie ministerialnym.
- Stosowanie przepisów ustawy jest także wyłączone w przypadkach, w których zobowiązywałoby to zamawiającego do przekazania informacji w sprzeczności z podstawowymi interesami bezpieczeństwa państwa.
- W dalszej kolejności przepis wyłącza obowiązek stosowania ustawy do udzielania zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa do celów działalności wywiadowczej i kontrwywiadowczej. Zgodnie ze stanowiskiem ustawodawcy działalność tę należy rozumieć szeroko, czyli także jako tzw. wywiad wewnętrzny, gospodarczy i ekonomiczny.
- Zamawiający nie będą także stosowali ustawy do zamówień udzielanych w ramach programu współpracy opartego na badaniach i rozwoju, prowadzonych wspólnie przez co najmniej dwa państwa członkowskie Unii Europejskiej (tj. RP i inne państwo członkowskie), i dotyczących opracowania nowego produktu lub całości albo części cyklu życia tego produktu. W takim przypadku zamawiający po wszczęciu programu będzie obowiązany poinformować Komisję Europejską o części wydatków na badania i rozwój dotyczących ogólnych kosztów programu współpracy, porozumieniu dotyczącym podziału kosztów oraz o planowanych zamówieniach dla każdego państwa członkowskiego.
- Kolejnym wyjątkiem od obowiązku stosowania ustawy jest wyłączenie zamówień udzielanych w innym państwie realizowanych podczas rozmieszczenia (i pobytu) sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub służb wykonujących zadania w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli względy operacyjne wymagają udzielenia zamówienia wykonawcom znajdującym się w strefie prowadzenia działań.
- Wyłączeniem od obowiązku stosowania ustawy objęte jest także udzielanie zamówień udzielanych przez władze państwowe, regionalne lub lokalne RP takim władzom innego państwa związanych z dostawami sprzętu wojskowego lub newralgicznego sprzętu oraz z robotami budowlanymi i usługami bezpośrednio związanymi ze sprzętem wojskowym lub newralgicznym sprzętem, a także z robotami budowlanymi i usługami przeznaczonymi do celów wojskowych, newralgicznymi robotami budowlanymi lub newralgicznymi usługami.
- Ostatnim wyłączeniem są objęte zamówienia, których przedmiotem są usługi finansowe (z wyjątkiem usług ubezpieczeniowych).
- Powyższe wyłączenia stosowania ustawy do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa nie różnią się zasadniczo od dotychczas obowiązujących zgodnie z art. 4b ust. 1 i 3 poprzedniego p.z.p.
- Nowością jest wprowadzenie do komentowanej regulacji wyłączeń do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, które obejmują usługi arbitrażowe lub pojednawcze, niektóre usługi badawcze i rozwojowe, nabycia własności lub innych praw do istniejących budynków lub nieruchomości, umów z zakresu prawa pracy, tj. wyłączeń obowiązujących we wszystkich zamówieniach na podstawie przepisu art. 11 ust. 1 pkt 1, 3 i 6, ust. 2 pkt 1 ustawy, a także wyłączeń z art. 12 ustawy.