Komentarz do art. 29 ustawy

Komentarz do art. 29 ustawy

  1. Przed wszczęciem postępowania zamawiający musi ustalić szacunkową wartość zamówienia. Od prawidłowego przeprowadzenia tej czynności zależy ustalenie progu kwotowego właściwego dla danego przetargu, a co za tym idzie obowiązku stosowania przepisów p.z.p. Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy bez podatku od towarów i usług, ustalone z należytą starannością (art. 28).
  2. Zamawiający nie może celowo ustalać niższej wartości zamówienia, aby uniknąć konieczności stosowania przepisów p.z.p. do zamówień o wartościach przekraczających określone progi kwotowe, do których stosuje się przepisy ustawy.
  3. Zamawiający nie może również dzielić zamówienia na odrębne zamówienia, np. o mniejszej wartości, jeśli nie jest to faktycznie konieczne, lecz prowadzi jedynie do obejścia przepisów ustawy.
  4. Podzielenie zamówienia na odrębne zamówienia będzie uzasadnione, jeśli przedmiot zamówienia ma inne przeznaczenie lub nie jest możliwe jego nabycie u tego samego wykonawcy, np. zakup mebli i sprzętu komputerowego bądź wykonanie poszczególnych zamówień wymaga spełnienia przez wykonawców odmiennych warunków (patrz interpretacja UZP; orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej, BDF1.4800.49.2018). W przeciwnym wypadku, tzn. gdy udzielane zamówienia mają to samo przeznaczenie oraz dodatkowo istnieje możliwość ich uzyskania u jednego wykonawcy, należy uznać, że mamy do czynienia z jednym zamówieniem. W takiej sytuacji zatem wydzielenie odrębnych zamówień prowadziłoby do obejścia przepisów ustawy.
  5. Na ocenę odrębności danego zamówienia nie ma wpływu ustalenie jego źródeł finansowania. Jeżeli zatem w tym samym czasie możliwe jest udzielenie podobnego przedmiotowo i funkcjonalnie zamówienia, które może być wykonane przez jednego wykonawcę, mamy do czynienia z jednym zamówieniem, bez względu na to, czy jest ono finansowane przez zamawiającego z jednego czy też z kilku różnych źródeł (np. z wykorzystaniem środków pochodzących z programów finansowanych ze środków UE).
  6. Przy określaniu, czy mamy do czynienia z jednym zamówieniem, należy wziąć pod uwagę, czy możliwe jest udzielenie zamówienia w tym samym czasie bądź realizacja świadczeń z niego wynikających w zakreślonych ramach czasowych. Istotne jest również podobieństwo przedmiotowe i funkcjonalne zamówienia, jak również możliwość wykonania go przez tego samego wykonawcę. Jeśli zamówienia nie mogą zostać wykonane przez jednego wykonawcę, nie mogą zostać zakwalifikowane jako jedno zamówienie, nawet jeśli ich przedmiot jest opatrzony tym samym kodem CPV.
  7. Od udzielania odrębnych zamówień należy odróżnić podział zamówienia na części. W takim wypadku za wartość zamówienia przyjmuje się łączną wartość poszczególnych części zamówienia (art. 30 ust. 1). Przy udzielaniu każdej z części zamówienia podzielonego na części zamawiający jest zobowiązany stosować przepisy p.z.p. właściwe dla łącznej wartości zamówienia.
  8. Ocena, czy mamy do czynienia z jednym, czy też z odrębnymi zamówieniami dokonywana jest na moment wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
  9. Niedopuszczalne jest udzielanie zamówień bez łącznego szacowania ich wartości w sytuacji, gdy obiekty są tożsame przedmiotowo i czasowo (roboty tego samego rodzaju udzielane w tym samym czasie), a zamówienia udzielane są przez jednego zamawiającego i nie spełniają samoistnie funkcji gospodarczej i technicznej. Przesłanką dla oceny, czy dane zamówienie nie zostało sztucznie podzielone na części w celu ominięcia stosowania przepisów p.z.p., jest także bliskość terytorialna przedmiotu zamówień oraz funkcja, jaką ma spełnić całe przedsięwzięcie. Przyczynami oddzielnego szacowania wartości nie mogą być w szczególności zmiany organizacyjne po stronie zamawiającego (następstwo podmiotów, przejęcie inwestycji) ani istnienie dwóch odrębnych dokumentacji projektowych dotyczących dwóch odcinków przedsięwzięcia inwestycyjnego. Nie można również uznać, że posiadanie odrębnych pozwoleń na budowę umożliwia zamawiającemu traktowanie każdego z zamówień jako zamówienia odrębnego, niepodlegającego łącznemu szacowaniu (KIO/KD 73/10).
21.05.2020
21.05.2020