Komentarz do art. 90 ustawy

Komentarz do art. 90 ustawy

  1. Zamawiający może zmienić ogłoszenie po jego opublikowaniu, ale przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert. Zmiana ogłoszenia może polegać na zmianie bądź sprostowaniu jego treści lub udzieleniu dodatkowych informacji. Dokonanie zmiany ogłoszenia w przypadku zamówień o wartości równej lub przekraczającej progi unijne następuje w sposób analogiczny do publikowania go po raz pierwszy, tj. przez przekazanie zmienionej treści Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej.
  2. Zamawiający dokonuje zmiany treści ogłoszenia, zamieszczając ogłoszenie o zmianie ogłoszenia bądź publikując zmiany lub dodatkowe informacje.
  3. Dokonując zmiany ogłoszenia, zamawiający zobowiązany jest stosować art. 87 oraz art. 88. Oznacza to, że informację o zmianie ogłoszenia należy przygotować zgodnie ze wzorami określonymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1986 z 11 listopada 2015 r. ustanawiającym standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylającym rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 842/2011 oraz zgodnie z formatem i procedurami elektronicznego przesyłania ogłoszeń dostępnymi pod adresem http://simap.europa.eu.
  4. Zamawiający zobowiązany jest również udostępnić treść zmiany ogłoszenia na stronie internetowej prowadzonego postępowania. Może to zrobić również w innym miejscu, np. w prasie. Udostępnienie zmiany ogłoszenia we wskazanych miejscach może jednak nastąpić dopiero w dniu publikacji zmiany ogłoszenia we wskazanym unijnym publikatorze, a nie w dacie jego przekazania do publikacji. Pierwszeństwo publikacji na poziomie unijnym jest istotne dla realizacji zasady równego traktowania wykonawców z wszystkich państw członkowskich (zob. KIO 31/17).
  5. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy publikacja zmiany treści ogłoszenia nie nastąpiła w ciągu 48 godzin od momentu potwierdzenia otrzymania zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu przez Urząd Publikacji Unii Europejskiej. W takim wypadku zamawiający może udostępnić zmianę ogłoszenia w innych miejscach po upływie 48 godzin.
  6. Jeśli zmiana treści ogłoszenia o zamówieniu ma charakter istotny dla sporządzenia wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert, zamawiający jest zobligowany przedłużyć termin składania ofert lub wniosków o czas niezbędny dla uwzględnienia przez wykonawców wprowadzonej zmiany. Inaczej niż w przypadku analogicznego przepisu w poprzednio obowiązującej ustawie p.z.p., ustawodawca nie wskazał przykładowego katalogu zmian, które należy postrzegać jako istotne. Istotny charakter będzie mieć niewątpliwie zmiana dotycząca kryteriów oceny ofert, bowiem mają one bezpośredni wpływ na wybór najkorzystniejszej oferty (KIO 22/18). Istotny charakter można również przypisać m.in. zmianom dotyczącym warunków udziału w postępowaniu bądź sposobu oceniania ich spełnienia. Istotnego charakteru nie mają za to zmiany graficzne bądź redakcyjne. To, czy zmiana ma charakter istotny, należy jednak oceniać w świetle okoliczności każdego konkretnego przypadku.
  7. Jeśli zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu są tak daleko idące, że znacząco zmieniają charakter zamówienia, zmieniając np. jego zakres, nie wystarczy przedłużenie terminu składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. W takiej sytuacji zamawiający jest zobowiązany unieważnić postępowanie na podstawie art. 256. W świetle powołanego przepisu unieważnienie postępowania może nastąpić, jeżeli wystąpiły okoliczności powodujące, że dalsze prowadzenie postępowania jest nieuzasadnione.
08.06.2020
08.06.2020