Komentarz do art. 129 ustawy

Komentarz do art. 129 ustawy

  1. Omawiany przepis zawiera listę wszystkich trybów udzielania zamówień publicznych, z jakich mogą skorzystać zamawiający.
  2. W porównaniu z poprzednią regulacją z listy trybów zniknęła licytacja elektroniczna.
  3. Podstawowymi trybami udzielania zamówień publicznych są tryby przetargowe, tj. przetarg nieograniczony i przetarg ograniczony. Zapewniają one największą konkurencyjność w postępowaniach. W praktyce zdecydowana większość postępowań jest prowadzona w trybie przetargu nieograniczonego, natomiast znaczenie przetargu ograniczonego jest marginalne. Jak wynika z raportu UZP dotyczącego funkcjonowania rynku zamówień publicznych w 2019 r., w roku tym, podobnie jak w latach poprzednich, w przetargu nieograniczonym udzielono prawie 89% zamówień publicznych, w przetargu ograniczonym natomiast 0,34%.
  4. Tendencja do najszerszego stosowania przetargu nieograniczonego znajduje uzasadnienie w ust. 2 omawianego przepisu, zgodnie z którym tryby przetargowe mogą być zastosowane we wszelkich okolicznościach, w przeciwieństwie do pozostałych trybów, do których zastosowania muszą być spełnione określone przesłanki uregulowane w przepisach dotyczących poszczególnych trybów.
  5. Przetargi to tryby otwarte, w ramach których każdy wykonawca może wziąć udział w postępowaniu – złożyć wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu (przetarg ograniczony) lub ofertę (przetarg nieograniczony). Informacja o wszczętym postępowaniu jest publicznie dostępna – odpowiednio w Dzienniku Urzędowym UE lub w Biuletynie Zamówień Publicznych.
  6. Od analogicznego ogłoszenia zaczynają się inne tryby, które mają charakter otwarty (tj. w odpowiedzi na ogłoszenie każdy podmiot może przystąpić do postępowania) – dialog konkurencyjny, negocjacje z ogłoszeniem oraz partnerstwo innowacyjne.
  7. Ten ostatni tryb został wprowadzony w wyniku implementacji dyrektywy europejskiej w 2016 r. Jest on stosunkowo nowy nie tylko w polskim prawie, ale także w prawie europejskim, i jak dotąd nie zyskał większego znaczenia. Według raportu UZP dotyczącego funkcjonowania rynku zamówień publicznych w 2019 r. ani jedno postępowanie nie zostało przeprowadzone w tym trybie.
  8. Kolejną grupę trybów stanowią tryby zamknięte, takie jak negocjacje bez ogłoszenia oraz zamówienie z wolnej ręki. Zaproszenia do udziału w postępowaniach prowadzonych w tych trybach przekazywane są wykonawcom wybranym przez zamawiającego. Z uwagi na najmniejszą konkurencyjność tych trybów mogą one być stosowane w wyjątkowych sytuacjach – opisanych w przepisach regulujących stosowanie tych trybów.
29.09.2020
29.09.2020
Hanna Drynkorn