Nowe PZP
komentarz żywy
Komentarz do art. 133 ustawy
- Analogicznie jak na gruncie poprzedniego p.z.p., w przypadku postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego zamawiający jest zobowiązany udostępnić SWZ na stronie internetowej od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym UE.
- Przepis nie określa, czy udostępnienie powinno nastąpić na stronie internetowej zamawiającego. W praktyce publikacja SWZ następuje właśnie w tym miejscu.
- Zamawiający jest zobowiązany wskazać w SWZ adres strony internetowej, na której udostępniane będą zmiany i wyjaśnienia treści SWZ oraz inne dokumenty zamówienia bezpośrednio związane z postępowaniem o udzielenie zamówienia (art. 134 ust. 1 pkt 2).
- Udostępnienie SWZ na stronie internetowej w trybach przetargowych, podobnie jak w poprzednim p.z.p., ma charakter obligatoryjny (zob. również art. 141).
- Takie rozwiązanie w przypadku postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego jest zasadne, bowiem jedynie w tym trybie wykonawcy „od razu” składają oferty wraz z dokumentami podmiotowymi. Znajomość wymagań SWZ umożliwia im zatem przygotowanie oferty, jak również zwrócenie się o wyjaśnienie treści SWZ (art. 135 ust. 1) lub odwołanie od jego treści (art. 515 ust. 2).
- Znajomość treści SWZ na początkowym etapie nie jest natomiast niezbędna dla wykonawców ubiegających się o zamówienie w pozostałych trybach, w których oferty mogą złożyć jedynie wykonawcy zaproszeni do kolejnego etapu postępowania. Do tego momentu wykonawcy nie wiedzą jeszcze, czy zakwalifikują się do kolejnego etapu postępowania. Znajomość SWZ na możliwie wczesnym etapie jest natomiast korzystna z punktu widzenia wykonawców, którzy mogą już wcześniej zapoznać się z wymaganiami zamawiającego i zakwestionować nieproporcjonalne wymogi.
- Ustawodawca doprecyzował w ust. 1 komentowanego artykułu, że dostęp do SWZ powinien być „bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony”. Wymagania te miały zastosowanie już przy udostępnianiu SWZ na mocy przepisów poprzedniego p.z.p., choć nie zostały w nich bezpośrednio wyrażone.
- Jeśli wystąpią okoliczności, o których mowa w art. 65 ust. 1, zamawiający może udostępnić SWZ wykonawcom w inny sposób, który musi wskazać w ogłoszeniu o zamówieniu. Okoliczności, do których odwołuje się przepis, wystąpią, gdy:
- z uwagi na wyspecjalizowany charakter zamówienia użycie środków komunikacji elektronicznej wymagałoby narzędzi, urządzeń lub formatów plików, które nie są ogólnie dostępne lub nie są obsługiwane za pomocą ogólnie dostępnych aplikacji;
- aplikacje do obsługi formatów plików, które nadają się do przygotowania ofert lub prac konkursowych, korzystają z formatów plików, których nie można obsługiwać za pomocą żadnych innych aplikacji otwartoźródłowych lub ogólnie dostępnych, lub są one objęte licencją i nie mogą zostać udostępnione do pobierania lub zdalnego wykorzystania przez zamawiającego;
- użycie środków komunikacji elektronicznej wymagałoby pozyskania przez zamawiającego specjalistycznego sprzętu biurowego;
- zamawiający wymaga przedstawienia modelu fizycznego, modelu w skali lub próbki, których nie można przekazać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej;
- jest to niezbędne z powodu naruszenia bezpieczeństwa środków komunikacji elektronicznej;
- jest to niezbędne z uwagi na potrzebę ochrony informacji szczególnie wrażliwych, której nie można zagwarantować w sposób dostateczny przy użyciu środków komunikacji elektronicznej lub innych narzędzi, lub urządzeń, które są ogólnie dostępne dla wykonawców lub które mogłyby być udostępnione przez zamawiającego.
- Zamawiający nie ma obowiązku udostępniać SWZ, jeśli zawiera ona informacje o poufnym charakterze podlegające ochronie. W takiej sytuacji jest zobowiązany wskazać inny sposób dostępu do SWZ wraz z wymaganiami (zwłaszcza technicznymi) zapewniającymi ochronę poufnego charakteru informacji.