Komentarz do art. 139 ustawy

Komentarz do art. 139 ustawy

  1. Przepis reguluje tak zwaną procedurę odwróconą, którą zamawiający może przewidzieć w SWZ lub w ogłoszeniu o zamówieniu, funkcjonującą również na gruncie poprzedniego p.z.p. (art. 24aa) oraz dyrektywy 2014/24/UE (art. 56 ust. 2).
  2. Procedura odwrócona sprowadza się do odwrócenia procesu analizy oferty. Zwykle zamawiający najpierw sprawdza, czy wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu, a następnie dokonuje badania i oceny oferty. W procedurze odwróconej badanie i ocena ofert następuje przed weryfikacją, czy oferty zostały złożone przez wykonawców spełniających warunki udziału w postępowaniu i niepodlegających wykluczeniu.
  3. Procedura odwrócona może być stosowana w przetargu nieograniczonym.
  4. Zamawiający najpierw bada i ocenia wszystkie oferty, a następnie prowadzi kwalifikację podmiotową oferty najwyżej ocenionej. Kwalifikacja podmiotowa polega na sprawdzeniu poprawności i kompletności podmiotowych środków dowodowych oraz JEDZ.
  5. Nowym ułatwieniem w procedurze odwróconej jest umożliwienie zamawiającemu wskazania w SWZ, że będzie wymagał JEDZ wyłącznie od wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona. W ten sposób zakres dokumentów składanych przez wykonawcę wraz z ofertą jest ograniczony do minimum.
  6. Jeżeli na etapie badania, czy wobec wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona, nie zachodzą podstawy wykluczenia oraz czy spełnia on warunki udziału w postępowaniu, okaże się, że nie spełnia on stawianych warunków albo powinien zostać wykluczony z postępowania, zamawiający ponownie bada i ocenia oferty pozostałych wykonawców, a następnie dokonuje kwalifikacji podmiotowej kolejnego wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona.
  7. Zamawiający kontynuuje procedurę ponownego badania i oceny ofert, a następnie kwalifikacji podmiotowej wykonawcy, który złożył najwyżej ocenioną ofertę, do momentu wyboru najkorzystniejszej oferty albo unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia.
  8. Zamawiający może zastosować procedurę odwróconą wyłącznie wówczas, gdy przewidział to w SWZ lub w ogłoszeniu o zamówieniu. Zastosowanie procedury odwróconej nie jest jednak w takim przypadku jego obowiązkiem, a uprawnieniem. Zamawiający może nie stosować procedury odwróconej, mimo że jej zastosowanie zakładał na etapie projektowania postępowania.
  9. W wyroku z 9 maja 2019 r. KIO 715/19 (teza aktualna) Izba wskazała, że w przypadku, gdy ofertę można składać do kilku części zamówienia, a dana oferta została oceniona najwyżej wyłącznie w jednej z części, kwalifikacja podmiotowa powinna prowadzić do potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu w odniesieniu do tej konkretnej części. Gdyby wykonawca nie spełniał warunków udziału w postępowaniu w odniesieniu do innej części, nie powinno to dyskwalifikować jego oferty.
20.10.2020
20.10.2020
Anna Prigan