Komentarz do art. 144 ustawy

Komentarz do art. 144 ustawy

  1. Standardowo termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu nie może być krótszy niż 30 dni od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej. Wyjątkowo jednak możliwe jest wyznaczenie krótszego terminu składania wniosków, jednak nie krótszego niż 15 dni. Taka możliwość występuje, jeżeli zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia i jest ona należycie uzasadniona przez zamawiającego.
  2. Kluczowym elementem jest tutaj możliwość uzasadnienia decyzji o skróceniu terminu przez zamawiającego, a nie brak możliwości przewidzenia okoliczności wywołującej konieczność skrócenia terminów. Warto mieć na uwadze motyw 46 preambuły dyrektywy 2014/24/UE, z którego wynika dosyć elastyczne podejście do tej przesłanki. Prawodawca unijny wskazał bowiem, że „nie musi to być wyjątkowo pilna konieczność spowodowana okolicznościami, których zamawiający nie mógł przewidzieć i których nie można mu przypisać.”
  3. Rozumieniem pilnej potrzeby udzielenia zamówienia zajmowała się KIO w poprzednim stanie prawnym, gdyż już wcześniej funkcjonowała taka przesłanka skrócenia terminu składania wniosków i ofert w różnych trybach postępowania.
  4. W wyroku z 4 stycznia 2016 r. Izba wskazała, że pilnej potrzeby uzasadniającej skrócenie terminu składania wniosków nie można utożsamiać z „pilną potrzebą niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego” będącą przesłanką do udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub z wolnej ręki. Jak wskazała Izba, skrócić termin można również wtedy, gdy przyczyny „pilności udzielenia zamówienia” wystąpiły po stronie zamawiającego – wystarczy ich samo wystąpienie. KIO zaznaczyła, że nie ulega jednak wątpliwości, że przyczyny te muszą być uzasadnione konkretnymi, obiektywnie „mierzalnymi” okolicznościami powodującymi, że zastosowanie zwykłych terminów co najmniej zagraża wykonaniu zamówienia w koniecznym (lub chociażby pożądanym) terminie oraz negatywne gospodarcze lub społeczne skutki nie wykonania zamówienia w tymże terminie. Izba zaznaczyła także, że suwerenność w tym zakresie Zamawiającego nie można jednak utożsamiać z dowolnością. Skrócenie bowiem terminu winno być czymś wyjątkowym, odstępstwem od zasady.
  5. Wobec niejednoznaczności kategorii „pilnej potrzeby udzielenia zamówienia” w rozumieniu omawianego przepisu, interesujący może być wyrok SO w Rzeszowie z 14 grudnia 2009 r. (I C 125/09), zgodnie z którym skrócenia terminu na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu nie uzasadniała konieczność wydatkowania środków z dotacji do końca roku kalendarzowego.
30.12.2020
30.12.2020
Hanna Drynkorn