Komentarz do art. 153 ustawy

Komentarz do art. 153 ustawy

  1. Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem wyłącznie w przypadkach określonych w komentowanym przepisie. Okoliczności uzasadniające wybór tego trybu udzielenia zamówienia można podzielić na dwie kategorie:
    • sytuacje, w których negocjacja z wykonawcami ma pozwolić na ustalenie przedmiotu zamówienia oraz warunków realizacji zamówienia,
    • sytuacje, w których zamawiający nie mógł udzielić zamówienia na podstawie uprzednio prowadzonego postępowania w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego.
  2. Do pierwszej kategorii należą zatem okoliczności powodujące, że zamawiający nie jest w stanie wyczerpująco opisać przedmiotu zamówienia i ustalić wymagań, które ma on spełniać, ani nie jest w stanie ocenić, które rozwiązania istniejące na rynku mogą w pełni spełnić jego oczekiwania. Częstotliwość takich sytuacji rośnie wraz z ogólnym rozwojem technologii i innowacyjnych rozwiązań, a także łatwym dostępem do rozwiązań dopasowanych do indywidualnych potrzeb. Nie ulega wątpliwości, że również w sektorze publicznym może zaistnieć potrzeba, by zamówienie miało taki charakter.
  3. Zgodnie z komentowanym przepisem negocjacje z potencjalnymi wykonawcami mogą mieć zastosowanie w przypadku, gdy rozwiązania dostępne na rynku, bez ich dostosowania, nie mogą zaspokoić potrzeb zamawiającego. Oznacza to, że zamawiający jest w stanie zakreślić zarys przedmiotu zamówienia i określić swoje rzeczywiste potrzeby, natomiast nie może samodzielnie doprecyzować wszystkich wymagań dotyczących przedmiotu zamówienia. Dopiero podjęcie rozmów z zainteresowanymi wykonawcami ma doprowadzić do wspólnego wypracowania specyfikacji zamówienia, w tym m.in. zakresu prac dostosowawczych, które w pełni zrealizują oczekiwania zamawiającego.
  4. Podobnie gdy przedmiot zamówienia obejmuje rozwiązania projektowe lub innowacyjne, zamawiający może udzielić zamówienia w trybach negocjacyjnych. Ta przesłanka dotyczy zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi, do których wykonania wymagane jest projektowanie lub wypracowanie nowatorskiego elementu. Tu także specyfika zamówienia i  niemożność szczegółowego opisania przedmiotu zamówienia przez samego zamawiającego wymaga prowadzenia negocjacji z wykonawcami.
  5. Zamawiający może zastosować tryb negocjacyjny również wtedy, gdy nie może wystarczająco precyzyjnie opisać przedmiotu zamówienia poprzez odniesienie się do określonej normy, oceny technicznej, specyfikacji technicznej lub referencji technicznej, o których mowa w art. 101 ust. 1 pkt 2. W świetle omówionych powyżej przesłanek stosowania trybu negocjacji z ogłoszeniem wydaje się, że ta podstawa odnosi się do sytuacji, w których z innych względów niż wyżej wskazane zamawiający nie jest w stanie samodzielnie określić parametrów i specyfikacji zamówienia.
  6. Ustawodawca przewidział również możliwość wyboru trybu negocjacyjnego, gdy zamawiający jest w stanie wyczerpująco określić przedmiot zamówienia, ale zamówienie nie może zostać udzielone bez wcześniejszych negocjacji z uwagi na szczególne okoliczności dotyczące jego charakteru, stopnia złożoności lub uwarunkowań prawnych lub finansowych, lub z uwagi na ryzyko związane z przedmiotem zamówienia. Dzięki tej podstawie zamawiający mogą zastosować tryb negocjacyjny do złożonych projektów, w których jednostronne ustalenie uwarunkowań towarzyszących realizacji zamówienia nie jest w ogóle możliwe lub może ograniczać zainteresowanie rynku.
  7. Ostatnia przesłanka pozwalająca na udzielenie zamówienia w trybie negocjacyjnym to sytuacja, w której w uprzednio prowadzonym postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego wszystkie oferty lub wnioski zostały odrzucone lub postępowanie zostało unieważnione ze względu na brak dostatecznych środków do pokrycia ceny lub kosztu najkorzystniejszej oferty lub oferty z najniższą ceną.
  8. W nowym p.z.p. nie będzie miało znaczenia, z jakich przyczyn oferty lub wnioski zostały uznane za nieprawidłowe lub niedopuszczalne. Ustawodawca zrezygnował z wymogu, by pierwotne warunki zamówienia z poprzednio prowadzonego postępowania nie zostały istotnie zmienione w postępowaniu wszczynanym na podstawie komentowanego przepisu. Dzięki temu zamawiający, którym nie udało się zakończyć postępowania udzieleniem zamówienia, będą mieli szanse skutecznie go udzielić poprzez zastosowanie trybów negocjacyjnych.
28.01.2020
29.01.2020
Serom Kim