Komentarz do art. 165 ustawy

Komentarz do art. 165 ustawy

  1. Omawiany przepis doprecyzowuje zasadę równego traktowania wyrażoną w art. 16 ust. 1 ustawy i osadza ją w okolicznościach trybu, jakim są negocjacje z ogłoszeniem.
  2. Zasada równego traktowania sprowadza się do zakazu faworyzowania czy dyskryminowania podmiotów ubiegających się o zamówienie i w tym sensie jest powiązana z zasadą uczciwej konkurencji. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem TSUE (np. w sprawach połączonych C-21/03 i C-34/03 Fabricom; w sprawie C‑434/02 Arnold André czy też w sprawie C‑210/03 Swedish Match) zasada równego traktowania zakłada, że porównywalne sytuacje nie mogą być traktowane w odmienny sposób, a odmienne sytuacje nie mogą być traktowane jednakowo, chyba że takie traktowanie jest uzasadnione z obiektywnego punktu widzenia.
  3. Zatem w negocjacjach z ogłoszeniem wszyscy wykonawcy powinni mieć równy dostęp do informacji – dotyczy to zarówno sposobów, jak i terminów komunikowania się z wykonawcami. Ustawodawca szczególnie podkreśla konieczność zapewnienia wykonawcom równego dostępu do kluczowych informacji, które z pewnością oddziałują na zainteresowanie wykonawców danym postępowaniem oraz na warunki, jakie mogą oni zaproponować zamawiającemu. W szczególności chodzi o zmiany związane z opisem potrzeb zamawiającego i cechami charakterystycznymi dostaw, robót budowlanych lub usług, stanowiących przedmiot zamówienia, oraz o zmiany związane z warunkami umowy w sprawie zamówienia publicznego, tak aby wykonawcy mieli jednakowo wystarczająco dużo czasu na zmodyfikowanie i ponowne złożenie poprawionych ofert składanych na etapie negocjacji lub ofert.
  4. Dotyczy to także informowania wykonawców o wynikach kwalifikacji ofert wraz z podaniem uzasadnienia danego rozstrzygnięcia. Ma to umożliwić wykonawcom zweryfikowanie decyzji zamawiającego oraz ewentualne zakwestionowanie jej za pomocą dopuszczalnych środków zaskarżenia.
30.12.2020
30.12.2020
Hanna Drynkorn