Komentarz do art. 169 ustawy

Komentarz do art. 169 ustawy

  1. Dialog konkurencyjny jest otwartym i negocjacyjnym trybem udzielania zamówień publicznych. Cechą charakterystyczną dla tego trybu jest przede wszystkim prowadzenie przez zamawiającego rozmów z zainteresowanymi wykonawcami zmierzające do ustalenia warunków zamówienia.
  2. Zarówno w warunkach krajowych, jak i unijnych wskazuje się na istotną rolę dialogu przy udzielaniu takich zamówień, co do których zamawiający nie jest w stanie samodzielnie ustalić sposobu zaspokojenia swoich potrzeb ani ocenić odpowiednich ofert funkcjonujących na rynku. Wobec tego dialog konkurencyjny jest odpowiedni dla złożonych projektów z rozwiązaniami innowacyjnymi, z zakresu cyfryzacji i nowych technologii lub projektów w znacznym rozmiarze, takich jak projekty infrastrukturalne lub transportowe. Stąd w Polsce ten tryb udzielania zamówień jest częściej spotykany przy realizacji projektów w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
  3. Według założeń nowe p.z.p ma zwiększyć rolę dialogu pomiędzy zamawiającym a wykonawcami i w konsekwencji upowszechnić stosowanie trybów negocjacyjnych. Niemniej jednak, odnosząc się do poprzedniego p.z.p., nowe przepisy dotyczące trybu dialogu konkurencyjnego zasadniczo pozostały bez zmian. Warto zwrócić uwagę, że ustawodawca rozszerzył okoliczności uzasadniające wybór tego trybu o sytuacje, w których uprzednio prowadzone postępowania w trybie przetargu nieograniczonego i ograniczonego nie doprowadziły do wyboru wykonawcy i udzielenia zamówienia, o czym szerzej piszemy w komentarzu do art. 153.
  4. Zgodnie z definicją dialogu konkurencyjnego przewidzianego w komentowanym przepisie można wyodrębnić trzy etapy postępowania.
  5. W pierwszej kolejności zamawiający publikuje ogłoszenie o zamówieniu, a wszyscy zainteresowani wykonawcy składają wniosek o dopuszczenie do udziału. Ten etap obejmuje ocenę spełnienia warunków udziału w postępowaniu przez wykonawców. Jeśli liczba wykonawców zapraszanych do dialogu została ograniczona w oparciu o art. 177, zamawiający ocenia spełnienie kryterium selekcji i sporządza tzw. krótką listę.
  6. W drugim etapie zamawiający zaprasza zakwalifikowanych wykonawców do dialogu. Rozmowa z potencjalnymi wykonawcami ma doprowadzić do ustalenia przedmiotu zamówienia – wyboru rozwiązania, które najlepiej zaspokoi potrzeby zamawiającego.
  7. W trzecim etapie zamawiający zaprasza wykonawców do złożenia oferty. Po weryfikacji złożonych ofert udziela zamówienia wybranemu wykonawcy.
28.01.2020
29.01.2020
Serom Kim