Komentarz do art. 191 ustawy

Komentarz do art. 191 ustawy

  1. Na opis potrzeb i wymagań składają się dokumenty zamówienia udostępnione przez zamawiającego na potrzeby postępowania o udzielenie zamówienia prowadzonego w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, partnerstwa innowacyjnego lub w trybie podstawowym, które zawierają informacje i dane dotyczące przedmiotu zamówienia oraz wymagania proceduralne dotyczące postępowania.
  2. W postępowaniu prowadzonym w trybie partnerstwa innowacyjnego zamawiający udostępnia wykonawcom opis potrzeb i wymagań, aby umożliwić im ustalenie charakteru i zakresu wymaganego rozwiązania dotyczącego opracowania innowacyjnego produktu, usługi lub robót budowlanych oraz wymagań formalnych i proceduralnych dotyczących postępowania. Udostępnione informacje mają umożliwić wykonawcom podjęcie decyzji o złożeniu wniosku o dopuszczenie do udziału w postepowaniu.
  3. Opis potrzeb i wymagań powinien zostać przez zamawiającego udostępniony co do zasady od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
  4. W stosunku do poprzedniego p.z.p. ustawodawca doprecyzował, że opis potrzeb i wymagań musi być dostępny nie krócej niż do dnia udzielenia zamówienia. Wskazanie wprost na taki obowiązek w p.z.p. nie wydaje się konieczne, bowiem zamawiający w praktyce i tak udostępniają opis potrzeb i wymagań do tego momentu, co należy uznać za zgodne z zasadą przejrzystości.
  5. Przepis nie określa, czy udostepnienie opisu potrzeb i wymagań powinno mieć miejsce na stronie internetowej zamawiającego. W praktyce należy się spodziewać publikacji opisu potrzeb i wymagań właśnie w tym miejscu.
  6. Ustawodawca sprecyzował w art. 191 ust. 2, że dostęp do opisu potrzeb i wymagań powinien być „bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony”. W praktyce wytyczne te były już przestrzegane przez zamawiających w przypadku zamówień udzielonych na podstawie poprzedniego p.z.p. Już wcześniej pobieranie opłat lub jakiekolwiek ograniczanie dostępu do opisu potrzeb i wymagań byłoby uznane za sprzeczne z zasadami prawa zamówień publicznych, takimi jak zasada równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości.
  7. Po zakończeniu negocjacji zamawiający doprecyzowuje i uzupełnia informacje zamieszczone w udostępnionym uprzednio opisie potrzeb i wymagań w zakresie, który był przedmiotem negocjacji. Następnie w zaproszeniu do składania ofert skierowanym do wykonawców, z którymi prowadzone były negocjacje i którzy nie podlegają wykluczeniu, zamawiający wskazuje adres strony internetowej, na której dostępny jest zmodyfikowany opis potrzeb i wymagań (art. 203 ust. 2 pkt 2).
  8. Niedociągnięciem legislacyjnym jest sformułowanie „Przepisy art. 133 ust. 2 i 3 stosuje się”. Przepisy te bowiem mają zastosowanie jedynie „odpowiednio”, jako że odnoszą się do publikacji SWZ w przetargu nieograniczonym.
  9. Jeśli wystąpią okoliczności wymienione w art. 65 ust. 1, do którego odnosi się znajdujący odpowiednie zastosowanie art. 133 ust. 2, zamawiający może udostępnić opis potrzeb i wymagań wykonawcom w inny sposób, który musi wskazać w ogłoszeniu o zamówieniu (lub odpowiednio w zaproszeniu do złożenia ofert – zob. pkt 7 powyżej). Udostępnienie opisu potrzeb i wymagań w inny sposób nastąpi więc, gdy:
    • z uwagi na wyspecjalizowany charakter zamówienia, użycie środków komunikacji elektronicznej wymagałoby narzędzi, urządzeń lub formatów plików, które nie są ogólnie dostępne lub nie są obsługiwane za pomocą ogólnie dostępnych aplikacji;
    • aplikacje do obsługi formatów plików, które nadają się do przygotowania ofert lub prac konkursowych, korzystają z formatów plików, których nie można obsługiwać za pomocą żadnych innych aplikacji otwartoźródłowych lub ogólnie dostępnych, lub są one objęte licencją i nie mogą zostać udostępnione do pobierania lub zdalnego wykorzystania przez zamawiającego;
    • użycie środków komunikacji elektronicznej wymagałoby pozyskania przez zamawiającego specjalistycznego sprzętu biurowego;
    • zamawiający wymaga przedstawienia modelu fizycznego, modelu w skali lub próbki, których nie można przekazać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej;
    • jest to niezbędne z powodu naruszenia bezpieczeństwa środków komunikacji elektronicznej;
    • jest to niezbędne z uwagi na potrzebę ochrony informacji szczególnie wrażliwych, której nie można zagwarantować w sposób dostateczny przy użyciu środków komunikacji elektronicznej lub innych narzędzi, lub urządzeń, które są ogólnie dostępne dla wykonawców, lub które mogłyby być udostępnione przez zamawiającego.
  10. Zamawiający nie ma obowiązku udostępniać opisu potrzeb i wymagań, gdy zawiera on informacje o poufnym charakterze podlegające ochronie. W takiej sytuacji musi wskazać inny sposób dostępu do opisu potrzeb i wymagań wraz z wymaganiami (zwłaszcza technicznymi) zapewniającymi ochronę poufnego charakteru informacji (zgodnie z odpowiednio stosowanym art. 133 ust. 3).
20.12.2019
02.01.2020