Nowe PZP
komentarz żywy
Komentarz do art. 191 ustawy
- Na opis potrzeb i wymagań składają się dokumenty zamówienia udostępnione przez zamawiającego na potrzeby postępowania o udzielenie zamówienia prowadzonego w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, partnerstwa innowacyjnego lub w trybie podstawowym, które zawierają informacje i dane dotyczące przedmiotu zamówienia oraz wymagania proceduralne dotyczące postępowania.
- W postępowaniu prowadzonym w trybie partnerstwa innowacyjnego zamawiający udostępnia wykonawcom opis potrzeb i wymagań, aby umożliwić im ustalenie charakteru i zakresu wymaganego rozwiązania dotyczącego opracowania innowacyjnego produktu, usługi lub robót budowlanych oraz wymagań formalnych i proceduralnych dotyczących postępowania. Udostępnione informacje mają umożliwić wykonawcom podjęcie decyzji o złożeniu wniosku o dopuszczenie do udziału w postepowaniu.
- Opis potrzeb i wymagań powinien zostać przez zamawiającego udostępniony co do zasady od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
- W stosunku do poprzedniego p.z.p. ustawodawca doprecyzował, że opis potrzeb i wymagań musi być dostępny nie krócej niż do dnia udzielenia zamówienia. Wskazanie wprost na taki obowiązek w p.z.p. nie wydaje się konieczne, bowiem zamawiający w praktyce i tak udostępniają opis potrzeb i wymagań do tego momentu, co należy uznać za zgodne z zasadą przejrzystości.
- Przepis nie określa, czy udostepnienie opisu potrzeb i wymagań powinno mieć miejsce na stronie internetowej zamawiającego. W praktyce należy się spodziewać publikacji opisu potrzeb i wymagań właśnie w tym miejscu.
- Ustawodawca sprecyzował w art. 191 ust. 2, że dostęp do opisu potrzeb i wymagań powinien być „bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony”. W praktyce wytyczne te były już przestrzegane przez zamawiających w przypadku zamówień udzielonych na podstawie poprzedniego p.z.p. Już wcześniej pobieranie opłat lub jakiekolwiek ograniczanie dostępu do opisu potrzeb i wymagań byłoby uznane za sprzeczne z zasadami prawa zamówień publicznych, takimi jak zasada równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości.
- Po zakończeniu negocjacji zamawiający doprecyzowuje i uzupełnia informacje zamieszczone w udostępnionym uprzednio opisie potrzeb i wymagań w zakresie, który był przedmiotem negocjacji. Następnie w zaproszeniu do składania ofert skierowanym do wykonawców, z którymi prowadzone były negocjacje i którzy nie podlegają wykluczeniu, zamawiający wskazuje adres strony internetowej, na której dostępny jest zmodyfikowany opis potrzeb i wymagań (art. 203 ust. 2 pkt 2).
- Niedociągnięciem legislacyjnym jest sformułowanie „Przepisy art. 133 ust. 2 i 3 stosuje się”. Przepisy te bowiem mają zastosowanie jedynie „odpowiednio”, jako że odnoszą się do publikacji SWZ w przetargu nieograniczonym.
- Jeśli wystąpią okoliczności wymienione w art. 65 ust. 1, do którego odnosi się znajdujący odpowiednie zastosowanie art. 133 ust. 2, zamawiający może udostępnić opis potrzeb i wymagań wykonawcom w inny sposób, który musi wskazać w ogłoszeniu o zamówieniu (lub odpowiednio w zaproszeniu do złożenia ofert – zob. pkt 7 powyżej). Udostępnienie opisu potrzeb i wymagań w inny sposób nastąpi więc, gdy:
- z uwagi na wyspecjalizowany charakter zamówienia, użycie środków komunikacji elektronicznej wymagałoby narzędzi, urządzeń lub formatów plików, które nie są ogólnie dostępne lub nie są obsługiwane za pomocą ogólnie dostępnych aplikacji;
- aplikacje do obsługi formatów plików, które nadają się do przygotowania ofert lub prac konkursowych, korzystają z formatów plików, których nie można obsługiwać za pomocą żadnych innych aplikacji otwartoźródłowych lub ogólnie dostępnych, lub są one objęte licencją i nie mogą zostać udostępnione do pobierania lub zdalnego wykorzystania przez zamawiającego;
- użycie środków komunikacji elektronicznej wymagałoby pozyskania przez zamawiającego specjalistycznego sprzętu biurowego;
- zamawiający wymaga przedstawienia modelu fizycznego, modelu w skali lub próbki, których nie można przekazać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej;
- jest to niezbędne z powodu naruszenia bezpieczeństwa środków komunikacji elektronicznej;
- jest to niezbędne z uwagi na potrzebę ochrony informacji szczególnie wrażliwych, której nie można zagwarantować w sposób dostateczny przy użyciu środków komunikacji elektronicznej lub innych narzędzi, lub urządzeń, które są ogólnie dostępne dla wykonawców, lub które mogłyby być udostępnione przez zamawiającego.
- Zamawiający nie ma obowiązku udostępniać opisu potrzeb i wymagań, gdy zawiera on informacje o poufnym charakterze podlegające ochronie. W takiej sytuacji musi wskazać inny sposób dostępu do opisu potrzeb i wymagań wraz z wymaganiami (zwłaszcza technicznymi) zapewniającymi ochronę poufnego charakteru informacji (zgodnie z odpowiednio stosowanym art. 133 ust. 3).