Nowe PZP
komentarz żywy
Komentarz do art. 192 ustawy
- Podobnie jak w negocjacjach z ogłoszeniem, w trybie partnerstwa innowacyjnego na etapie ogłaszania postępowania nie sporządza się SWZ, tylko opis potrzeb i wymagań. Opis potrzeb i wymagań zgodnie z definicją art. 7 pkt 3 jest jednym z dokumentów zamówienia, wytworzonym przez zamawiającego i służącym do określenia i opisania przedmiotu zamówienia.
- Informacje zawarte w opisie potrzeb i wymagań formułuje się w sposób wystarczająco precyzyjny, aby umożliwić wykonawcom ustalenie charakteru i zakresu wymaganego rozwiązania oraz podjęcie decyzji o złożeniu wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Dokument ten ma umożliwić wykonawcom ocenę, czy są zainteresowani ustanowieniem partnerstwa innowacyjnego oraz czy spełniają warunki udziału w postępowaniu. Opis potrzeb i wymagań określa również wiążące warunki minimalne, niepodlegające negocjacjom i niezmienne w toku całego postępowania.
- W zakresie informacji zawartych w opisie potrzeb i wymagań sporządzanym w partnerstwie innowacyjnym przepis odsyła do art. 156, regulującego podobny dokument w trybie negocjacji z ogłoszeniem. Minimalny zakres opisu potrzeb i wymagań wynika z art. 156 ust. 1 pkt 1-6, 9-16 i 19. Wyłączone punkty wynikają z odmienności proceduralnych, przy czym informacje, których dotyczą, również stanowią obowiązkowy element opisu potrzeb i wymagań w partnerstwie innowacyjnym, a to na podstawie art. 192 ust. 2.
- Informacje wymienione w art. 192 ust. 2 stanowią obowiązkowy element opisu potrzeb i wymagań, charakterystyczny dla trybu partnerstwa innowacyjnego. Już na wstępnym etapie postępowania zamawiający ma obowiązek określić:
- zapotrzebowanie na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane, które nie może zostać zaspokojone przez zakup produktów, usług lub robót budowlanych już dostępnych na rynku,
- elementy opisu potrzeb i wymagań, które stanowią minimalne wymagania, nie podlegają negocjacjom i muszą być spełniane przez wszystkie oferty,
- minimalne wymagania, które muszą spełniać oferty wariantowe (o ile oferty wariantowe są dopuszczalne),
- czy ustanowi partnerstwo innowacyjne tylko z jednym czy z kilkoma partnerami,
- na jakich zasadach wybierze partnera/partnerów,
- kryteria, którymi będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem ich wag, a jeżeli przypisanie wag nie jest z obiektywnych przyczyn możliwe, bez podania wag w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego,
- czy przewiduje nagrody dla wykonawców, którzy podczas negocjacji przedstawili propozycję innowacyjnych rozwiązań w zakresie przedmiotu zamówienia,
- płatność wynagrodzenia w częściach.
- Opis potrzeb i wymagań powinien również zawierać wszystkie informacje o fakultatywnych elementach procedury, które stanowią opcjonalne elementy SWZ wymienione w art. 134 ust. 2, z wyjątkiem informacji o zastosowaniu procedury odwróconej oraz o wymogu lub możliwości składania ofert w postaci katalogów elektronicznych lub dołączenia katalogów elektronicznych do oferty.
- Wykonawcy mogą zwracać się do zamawiającego o wyjaśnienie opisu potrzeb i wymagań z odpowiednim zastosowaniem procedury wyjaśniania treści SWZ (art. 135 ust. 1 i 6, art. 136, art. 137 ust. 1-6 oraz art. 143 ust. 2, 3 i 5). Art. 192 ust. 4 wskazuje jednak, że wniosek o wyjaśnienie opisu potrzeb i wymagań ma być kierowany wyłącznie w zakresie niezbędnym do złożenia wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Art. 135 nie zawiera analogicznych ograniczeń. Wydaje się jednak, że wskazanie „w zakresie niezbędnym do złożenia wniosku” nie ogranicza prawa wykonawców do dopytywania o wszystkie elementy opisu potrzeb i wymagań. Skoro bowiem opis potrzeb i wymagań w swej istocie zawiera informacje o charakterze i zakresie wymaganego rozwiązania oraz umożliwiające podjęcie decyzji o złożeniu wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, to wykonawcy mają prawo pytać o każdy element tego dokumentu, który spełnia taki cel. W efekcie sformułowanie „w zakresie niezbędnym do złożenia wniosku” wydaje się zaadresowane do zamawiającego, który powinien odpowiadać na pytania wykonawców w takim zakresie i taki sposób, żeby został spełniony cel opisu potrzeb i wymagań wskazany w art. 192 ust. 3.
- Odesłanie do art. 136 oznacza, że zamawiający w celu wyjaśnienia treści opisu potrzeb i wymagań może zwołać zebranie z wykonawcami, jeżeli uzna, że jest to najbardziej efektywny sposób wyjaśnienia wątpliwości. Porównaj komentarz do art. 136.
- W uzasadnionych przypadkach zamawiający może przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zmienić treść opisu potrzeb i wymagań. Dokonaną zmianę udostępnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania, a jeżeli zmiana dotyczy dokumentów, które nie były udostępnione na stronie internetowej prowadzonego postępowania, zgodnie z art. 133 ust. 2 i 3 przekazuje dokonaną zmianę w inny sposób wskazany w ogłoszeniu o zamówieniu. Jeżeli zmiana opisu potrzeb i wymagań prowadzi do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu, zamawiający przekazuje Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej sprostowanie, ogłoszenie zmian lub dodatkowych informacji i publikuje zmiany na stronie prowadzonego postępowania dopiero po opublikowaniu zmiany ogłoszenia, chyba że Urząd Publikacji Unii Europejskiej nie zdąży go opublikować w ciągu 48 godzin.
- Gdyby zmiany opisu potrzeb i wymagań były istotne lub wiązały się z koniecznością poświęcenia przez wykonawców dodatkowego czasu na ich zrozumienie i wdrożenie, zamawiający musi przedłużyć odpowiednio termin składania wniosków.
- Odesłanie w art. 192 ust. 4 do art. 137 ust. 6, zaś w art. 192 ust. 5 do art. 143 ust. 5 jest błędem redakcyjnym, który nie tylko nie został zniwelowany w drodze nowelizacji z 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020.2275), ale jest jeszcze bardziej jaskrawy wskutek uszczegółowienia odesłań w art. 192 ust. 4 i 5 w stosunku do pierwotnej wersji ustawy opublikowanej w Dz.U. 2019.2019.
- Po upływie terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu niedopuszczalne jest dokonywanie zmian treści opisu potrzeb i wymagań, które prowadziłyby do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu.