Komentarz do art. 209 ustawy

Komentarz do art. 209 ustawy

  1. Omawiany przepis ma kluczowe znaczenie. Określa on bowiem przesłanki zastosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia. Może to nastąpić w czterech sytuacjach.
  2. Po pierwsze, jest to możliwe w przypadku, gdy przetarg ograniczony lub nieograniczony zakończył się bez wyłonienia wykonawcy, gdyż nie wpłynął żaden wniosek albo żadna oferta (w zależności od tego, czy był to przetarg ograniczony czy nieograniczony) lub wszystkie wnioski lub oferty zostały odrzucone, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały zmienione. Jeśli bowiem w postępowaniu prowadzonym w trybie otwartym takim jak przetarg ograniczony czy przetarg nieograniczony nie wpływają żadne wnioski czy oferty niepodlegające odrzuceniu, pokazuje to brak zainteresowania danym zamówieniem. Dlatego ustawodawca dopuszcza wówczas podjęcie negocjacji z wykonawcami wskazanymi przez zamawiającego (bez ogłaszania zamówienia do wiadomości publicznej).
  3. Zgodnie z ust. 3 omawianego przepisu Komisja Europejska może wystąpić do zamawiającego o przekazanie protokołu postępowania, a zamawiający ma obowiązek go przekazać.
  4. Po drugie, zaproszenie do negocjacji bez ogłoszenia może stanowić nagrodę w konkursie, w którym przewidziano zaproszenie do negocjacji co najmniej dwóch autorów.
  5. Po trzecie, negocjacje bez ogłoszenia mogą być zastosowane w przypadku nabywania dostaw obejmujących rzeczy wytwarzane wyłącznie w celach badawczych, doświadczalnych, naukowych lub rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez zamawiającego produkcji masowej, służącej osiągnięciu rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badań lub rozwoju. Taka sama przesłanka uzasadnia zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki. Chodzi więc o zamówienia, które nie będą wykorzystywane w celach komercyjnych.
  6. Czwartą sytuacją, w której można zastosować negocjacje bez ogłoszenia, jest pilna potrzeba udzielenia zamówienia niewynikająca z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć, jeżeli zamówienie jest na tyle pilne, że nie można zachować terminów określonych dla przetargu nieograniczonego, ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem. By uzasadnić zastosowanie negocjacji bez ogłoszenia na podstawie niniejszej przesłanki, zamawiający musi udowodnić, że przeprowadzenie wymienionych procedur konkurencyjnych mogłoby spowodować negatywne konsekwencje.
  7. Należy także udowodnić, że danej sytuacji nie można było przewidzieć oraz że nie wynika ona z przyczyn leżących po stronie zamawiającego. Ma to być zdarzenie, które w normalnym toku rzeczy było mało prawdopodobne do przewidzenia. Nie może to być również wynik opieszałości zamawiającego czy też błędów w przeprowadzeniu wcześniejszych zamówień.
29.09.2020
29.09.2020
Hanna Drynkorn