Komentarz do art. 246 ustawy

Komentarz do art. 246 ustawy

  1. Z ustępu 1 komentowanego artykułu wynika intencja ustawodawcy, aby zamawiający rządowi i samorządowi nie stosowali kryterium ceny jako jedynego kryterium oceny ofert albo jako kryterium o wadze przekraczającej 60%. Ustęp  2 wskazuje, że zakaz ten nie ma charakteru bezwzględnego.
  2. Zamawiający rządowi oraz samorządowi mogą zastosować kryterium ceny jako jedyne, jeśli określą standardy jakościowe dotyczące co najmniej głównych elementów składających się na przedmiot zamówienia (w poprzednim p.z.p. obowiązek ten dotyczył  „wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia”).
  3. Na gruncie obecnej ustawy zamawiający ci nie są już zobowiązani, tak jak poprzednio, do wykazania, w jaki sposób uwzględnili koszty życia produktu. Jest to zmiana pozytywna, jako że wymóg ten był trudny do zrealizowania. W wielu zamówieniach o prostym, nieskomplikowanym przedmiocie, których dotyczy komentowany przepis, koszt cyklu życia bowiem nie występuje (więcej na temat kosztu cyklu życia – zob.  komentarz do art. 245).
  4. Komentowany przepis stanowi implementację art. 67 ust. 2 ostatni akapit dyrektywy 2014/24/UE, zgodnie z którym państwa członkowskie mogą postanowić, że instytucje zamawiające nie mogą stosować wyłącznie ceny lub wyłącznie kosztu jako jedynego kryterium udzielenia zamówienia, lub mogą ograniczyć ich zastosowanie do określonych kategorii instytucji zamawiających lub określonych rodzajów zamówień.
  5. Ustawodawca polski zdecydował się na rozwiązanie pośrednie, tj. ograniczenie stosowania kryterium ceny przez określone kategorie zamawiających rządowych i samorządowych, a mianowicie:
    1. jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych,
    2. inne niż jednostki sektora finansów publicznych państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,
    3. ich związki.
  6. Ograniczenie nie dotyczy stosowania drugiego możliwego kryterium o charakterze ekonomicznym – kryterium kosztu, a więc instytucje te mogą bez ograniczeń stosować koszt jako jedyne kryterium oceny ofert.
  7. Wymóg ujęcia w opisie przedmiotu zamówienia wymagań jakościowych odnoszących się do co najmniej głównych elementów składających się na przedmiot zamówienia należy rozumieć jako obowiązek określenia wszystkich istotnych parametrów lub cech przedmiotu zamówienia.  Dokładny opis przedmiotu zamówienia będzie wystarczający w przypadku prostych i standardowych zamówień, np. na artykuły biurowe lub powszechnie dostępne produkty spożywcze.  W takim przypadku stosowanie jakościowych kryteriów oceny ofert nie jest potrzebne, bowiem zapewnienie odpowiedniej jakości przedmiotu zamówienia nastąpi dzięki dokładnemu opisowi przedmiotu zamówienia uwzględniającemu istotne parametry przedmiotu zamówienia. W przypadku zamówienia na artykuły biurowe, aby sprostać wymogom z ust. 2 komentowanego artykułu, wystarczy, że zamawiający określi np. kolor wkładu długopisu lub twardość zamawianego ołówka.
  8. Określenie w opisie przedmiotu zamówienia wymagań jakościowych odnoszących się do co najmniej głównych elementów składających się na przedmiot zamówienia będzie możliwe w odniesieniu do zamówień o niewielkim stopniu złożoności, których przedmiot odpowiada przeciętnym standardom. W przypadku natomiast, gdy określony przedmiot zamówienia ma charakter specyficzny, dostosowany do indywidualnych potrzeb zamawiającego, konieczne będzie ujęcie tych wymogów w ramach jakościowych kryteriów oceny ofert.
20.12.2019
02.01.2020