Nowe PZP
komentarz żywy
Komentarz do art. 248 ustawy
- Jeśli oferty przedstawiają taki sam bilans kryteriów oceny ofert wynikający z zestawienia punktów uzyskanych w różnych kryteriach, zamawiający wybiera ofertę, która zdobyła najwięcej punktów w kryterium o najwyższej wadze. Jest to nowe rozwiązanie wprowadzone w p.z.p. W poprzedniej ustawie wagi kryteriów oceny ofert służyły jedynie określeniu, za jakie kryterium wykonawca może otrzymać największą ilość punktów (przy czym ich wagi sumowały się tak jak obecnie do 100%). Nie odwoływano się do nich jednak w przypadku, gdy okazało się, że oferty otrzymały identyczną liczbę punktów (w takim wypadku, gdy taki sam bilans wynikał z punktacji uzyskanej w ramach kryteriów pozacenowych, ale cena lub koszt ofert były różne, wybierana była oferta zawierająca najniższą cenę lub koszt).
- Jeśli dwie najkorzystniejsze oferty otrzymały taką samą punktację w ramach kryterium o najwyższej wadze, zamawiający wybierze ofertę z najniższą ceną lub kosztem (a zatem najtańszą), bazując na treści pierwotnie złożonych ofert.
- Gdy nie można wybrać oferty z najniższą ceną lub najniższym kosztem (co ma miejsce w sytuacji, gdy oferty zawierają taką samą cenę lub koszt w kryterium o najwyższej wadze), zamawiający jest zobowiązany wezwać wykonawców do złożenia ofert dodatkowych, w których zaoferują nową cenę lub koszt.
- Oferta dodatkowa może obejmować jedynie nową cenę lub koszt, nie może obejmować pozostałych elementów pierwotnej oferty. Zmiana ceny lub kosztu powinna polegać na ich obniżeniu w stosunku do tych zamieszczonych w pierwotnej ofercie.
- Jeżeli cena lub koszt zaoferowane w dodatkowej ofercie bedą wyższe niż pierwotnie zaoferowane przez wykonawcę, oferta dodatkowa będzie podlegać odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 3 jako niezgodna z przepisami ustawy.
- Podkreślenia wymaga, że odrzuceniu podlega tylko oferta dodatkowa, a wykonawca nadal zostaje związany pierwotną ofertą. Jeśli, biorąc pod uwagę pozostałe kryteria oceny ofert, pierwotna oferta wykonawcy, który złożył zawyżoną ofertę dodatkową, jest najkorzystniejszą ofertą w postępowaniu, należy ją wybrać. Wykonawca nie ma bowiem obowiązku składać oferty dodatkowej, a jej złożenie może modyfikować cenę jego oferty, jedynie gdy oferuje niższą cenę lub koszt. W pozostałym zakresie jego oferta jest nadal ważna.
- Wezwanie jest kierowane jedynie wobec wykonawców, których oferty zajęły jednocześnie najwyższe miejsce w rankingu w związku z uzyskaną liczbą punktów. Jeśli jednakową liczbę punktów uzyskały oferty wykonawców na niższych miejscach, zamawiający nie wzywa ich do złożenia ofert dodatkowych.
- Dodatkowe oferty składane są w terminie określonym przez zamawiającego. Jeśli wykonawca wezwany do złożenia dodatkowej oferty uchybi temu terminowi, przy ponownej ocenie będzie brana pod uwagę cena pierwotnie zaoferowana przez tego wykonawcę.
- Jeśli oferty dodatkowe złożone na wezwanie zamawiającego zawierają taką samą cenę lub koszt, zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia (art. 255 pkt 4). W poprzednim art. 93 ust. 1 pkt 5 p.z.p. unieważnienie postępowania zostało przewidziane jedynie w przypadku złożenia ofert dodatkowych o takiej samej cenie. Takie rozwiązanie zawierało lukę prawną, wynikającą z niedostosowania przepisów ustawy do wprowadzenia kryterium kosztu na mocy nowelizacji z 22 czerwca 2016 r.