Nowe PZP
komentarz żywy
Komentarz do art. 256 ustawy
- Art. 256 pozwala zamawiającemu unieważnić postępowanie w przypadku, gdy zamawiający uzna, że dalsze prowadzenie postępowania jest nieuzasadnione. Zamawiający może dojść do takiego przekonania bez konieczności spełnienia jakichś szczególnych przesłanek. Jedynym warunkiem skorzystania z tej możliwości jest dokonanie unieważnienia przed upływem terminu do składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo przed terminem składania ofert.
- Rozwiązanie wprowadzone w art. 256 umożliwia zamawiającym zakończenie postępowania w sytuacji wystąpienia innych okoliczności niż podstawy wymienione w art. 255, jeżeli zamawiający ocenia dalsze trwanie postępowania jako niezasadne.
- Wachlarz możliwych sytuacji jest tu bardzo szeroki i daje pole do nadużyć. W szczególności, literalnie rzecz biorąc, zamawiający może zmierzać do zniweczenia postępowania, w którego wyniku musiałby zawrzeć umowę z konkretnym wykonawcą. Należy jednak pamiętać, że interpretacja tego przepisu zawsze powinna być dokonywana z uwzględnieniem celu, jakim jest zawarcie umowy z wykonawcą, który spełnia warunki udziału w postępowaniu, co do którego nie zachodzą podstawy wykluczenia i który złożył najkorzystniejszą ofertę.
- Decyzje zamawiającego powinny być podejmowane z uwagi na ten właśnie cel, wobec czego dla unieważnienia postępowania w warunkach art. 256 właśnie ten cel postępowania musi odpaść, bez względu na przyczyny takiego stanu rzeczy. Czynność unieważnienia postępowania powinna być traktowana jako wyjątkowa, wobec czego interpretacja art. 256 powinna być zawężająca.
- Zgodnie z ustawą obowiązkowe jest unieważnienie postępowania na podstawie 256 w warunkach wskazanych w art. 90 ust. 3 i 137 ust. 7. Chodzi o sytuacje, w których zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu bądź zmiany SWZ istotnie zmieniają charakter zamówienia w porównaniu z pierwotnie określonym, w szczególności znacznie zmieniają zakres zamówienia. Zgodnie z motywem 81 preambuły dyrektywy 2014/24/UE, zgodnie z którym po wczęniu postępowania nie powinny być wprowadzane zmiany na tyle istotne, by umożliwić dopuszczenie innych kandydatów niż kandydaci pierwotnie zakwalifikowani lub by zainteresować postępowaniem o udzielenie zamówienia dodatkowych uczestników.
- Dodatkową fakultatywną podstawą unieważnienia postępowania w przypadku zamówień o wartości poniżej progów unijnych jest nieprzyznanie zamawiającemu środków publicznych na sfinansowanie całości lub części zamówienia (art. 257, art. 310), o ile zamawiający przewidział możliwość unieważnienia postępowania na tej podstawie w ogłoszeniu o zamówieniu (w postępowaniu prowadzonym w trybie podstawowym albo partnerstwa innowacyjnego), albo w zaproszeniu do negocjacji (w przypadku postępowań prowadzonych w trybie negocjacji bez ogłoszenia albo zamówienia z wolnej ręki), a także przesłanki wymienione w art. 258 i art. 263.