Komentarz do art. 265 ustawy

Komentarz do art. 265 ustawy

  1. Art. 265 jest odpowiednikiem art. 95 poprzedniego p.z.p. Trzydziestodniowy termin na przekazanie ogłoszenia do publikacji został utrzymany.
  2. Natomiast porównując treść art. 265 ust. 2 obecnej ustawy oraz art. 95 ust. 7 poprzedniego p.z.p. należy wskazać, że ustawodawca doprecyzował przypadki uprawniające do oznaczenia informacji jako niepodlegających publikacji. Poprzednia ustawa mówiła bowiem, że chodzi o przypadki, gdy ujawnienie informacji mogłoby utrudnić stosowanie prawa lub byłoby sprzeczne z interesem publicznym. Obecnie jest zaś mowa o utrudnieniu egzekwowania prawa lub innej sprzeczności z interesem publicznym, wobec czego jednoznacznie określono, że egzekwowanie prawa leży w interesie publicznym. W poprzednim stanie prawnym była mowa o możliwości naruszenia interesów, teraz jest mowa o możliwości zaszkodzenia interesom, a zakłócenie konkurencji między wykonawcami zostało skonkretyzowane jako negatywny wpływ na nią.
  3. Zasadą wyrażoną w art. 18 ust. 1 jest jawność postępowania, zaś omawiany przepis stanowi zawężenie tej zasady w określonych przypadkach. Z komentowanego przepisu jednoznacznie wynika, że nie jest on podstawą do generalnej rezygnacji z informowania o wyniku postępowania: dozwolone jest wyłącznie nieujawnianie niektórych informacji. Interpretacja istnienia przesłanek nieujawnienia informacji musi być dokonywana zawężająco, na zasadzie wyjątku.
  4. O utrudnieniu egzekwowania prawa jest mowa w art. 50 ust. 4 dyrektywy nr 2014/24/UE (would impede law enforcement). W ramach tego pojęcia mieści się realizowanie, przestrzeganie oraz stosowanie prawa.
  5. Pojęcie „interesu publicznego” jest klauzulą generalną, która musi być interpretowana na potrzeby określonej sytuacji, z uwzględnieniem obowiązujących regulacji prawnych. Nie jest to pojęcie tożsame z „interesem zamawiającego”.
  6. Możliwość zaszkodzenia uzasadnionym interesom gospodarczym konkretnego wykonawcy powinna być odniesiona do interesów istotnych oraz do realnej możliwości wyrządzenia szkody, co może być uprawdopodobnione. W zakresie badania tej przesłanki należy uwzględnić informacje zastrzeżone jako stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa, zgodnie z art. 18 ust. 3. Ujawnienie tajemnicy przedsiębiorstwa, które wywoła szkodę u wykonawcy, jest podstawą odpowiedzialności odszkodowawczej zamawiającego.
  7. Zasadniczo jawność postępowania sprzyja realizacji zasady uczciwej konkurencji i transparentności. Jeżeli jednak ujawnienie określonej tajemnicy mogłoby mieć negatywny wpływ na konkurencję, informacji tej się nie ujawnia. Zasada ta jest emanacją określenia z art. 50 ust. 4 dyrektywy nr 2014/24/UE: „mogłoby zaszkodzić uczciwej konkurencji pomiędzy wykonawcami”. Jeżeli uczciwe konkurowanie przedsiębiorców w przyszłości mogłoby ulec uszczerbkowi w przyszłości, to ochrona informacji jest uzasadniona.
03.01.2020
03.01.2020
Anna Prigan