Komentarz do art. 302 ustawy

Komentarz do art. 302 ustawy

  1. W trybie negocjacji bez ogłoszenia wszczęcie postępowania następuje przez przekazanie zaproszenia do negocjacji wybranym wykonawcom. Zamawiający z góry wie, z kim chce negocjować warunki umowy, i to on decyduje o kręgu wykonawców zaproszonych do negocjacji i do składania ofert.
  2. Opublikowanie ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy nie jest zatem obowiązkowe. Zamawiający może jednak zamieścić takie ogłoszenie w Biuletynie Zamówień Publicznych w ramach dobrowolnej przejrzystości ex ante.
  3. Publikacja ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy niesie ze sobą korzyść w postaci braku ryzyka unieważnienia umowy zawartej wskutek negocjacji bez ogłoszenia. Zgodnie bowiem z art. 457 ust. 2 pkt 1 umowa zawarta z naruszeniem ustawy nie podlega unieważnieniu, jeżeli zamawiający miał uzasadnione podstawy, by sądzić, że działa zgodnie z ustawą, a umowa została zawarta po upływie 5 dni od zamieszczenia ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy w Biuletynie Zamówień Publicznych. Natomiast zgodnie z art. 515 ust. 4 pkt 1 i 3 w przypadku braku publikacji ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy wykonawcy mają więcej czasu na wniesienie odwołania od zastosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia. Jest to bowiem aż 15 dni od publikacji w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenia o wyniku postępowania, lub miesiąc od zawarcia umowy, jeśli ogłoszenia o wyniku postępowania nie opublikowano wcale, albo nie zawierało ono uzasadnienia, dlaczego zastosowano tryb negocjacji bez ogłoszenia. Nie informując zatem o zamiarze zawarcia umowy, zamawiający przez dłuższy czas pozostaje w niepewności co do możliwości zakwestionowania jego decyzji o udzieleniu zamówienia w tym trybie.
29.05.2020
29.05.2020
Anna Prigan