Nowe PZP
komentarz żywy
Komentarz do art. 314 ustawy
- Ustawa za dyrektywą 2014/24/UE nie formułuje minimalnej liczby wykonawców, którzy mogą być stroną umowy ramowej z wieloma wykonawcami. W efekcie możliwe jest zawarcie umowy ramowej, w której po stronie wykonawców są jedynie dwa podmioty (dyrektywa 2004/18/UE wymagała minimum trzech). Nie ma też narzuconej maksymalnej liczby wykonawców – stron umowy ramowej. Taka liczba może jednak mieć znaczenie praktyczne, bowiem zamawiający ma obowiązek zaprosić do postępowania w sprawie udzielenia zamówienia w wykonaniu umowy ramowej, co do zasady, wszystkich wykonawców, którzy zostali zakwalifikowani w postępowaniu w sprawie udzielenia umowy ramowej.
- Komentowany przepis wprowadza do ustawy intencje ustawodawcy europejskiego, który uważa, że instytucje zamawiające powinny być bardziej elastyczne przy dokonywaniu zamówień na mocy umów ramowych, które są zawierane z co najmniej dwoma wykonawcami i określają wszystkie warunki.
- W przypadku umów ramowych z wieloma wykonawcami zamawiający co do zasady może udzielić zamówienia bezpośrednio na podstawie postanowień umowy ramowej albo w ramach postępowania konkurencyjnego pomiędzy wykonawcami – stronami umowy ramowej. Może też połączyć te dwie metody udzielenia zamówienia w ramach jednej umowy ramowej.
- Wybór metody będzie determinowany treścią dokumentacji postępowania w sprawie zawarcia umowy ramowej, bowiem udzielenie zamówienia bezpośrednio na jej podstawie jest możliwe, o ile w umowie ramowej określono wszystkie warunki wykonania zamówienia i wyłonienia wykonawców, względnie kryteria podjęcia decyzji, które z robót budowlanych, dostaw czy usług będą zakupione bezpośrednio. W innych przypadkach udzielenie zamówienia na podstawie umowy ramowej wymaga przeprowadzenia postępowania.
- Postępowanie konkurencyjne w celu udzielenia zamówienia w wykonaniu umowy ramowej może się odbywać na takich samych warunkach zamówienia, jak określone w umowie ramowej. Będzie to miało miejsce w sytuacji, gdy warunki ustalone przez zamawiającego nie ulegają zmianie, natomiast wykonawcy mają szansę zrewidować swoje oferty i zaoferować korzystniejsze warunki. Postępowanie takie może także odbywać się na warunkach dostosowanych do konkretnych okoliczności danego zamówienia publicznego, lub na innych warunkach wskazanych w dokumentacji postępowania w sprawie zawarcia umowy ramowej. Wynika z tego, że ustawa dopuszcza możliwość dodania pewnych warunków lub wprowadzenia do nich zmian, jednak wszelkie takie zmiany muszą mieścić się w kategorii zmian dozwolonych wg ustawy.
- Do postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego zamawiający obowiązany jest zaprosić wszystkich wykonawców zdolnych do wykonania danego zamówienia. W przypadku umowy ramowej, która przewiduje różnorodne wymagania, może się okazać, że nie wszyscy wykonawcy – strony umowy ramowej będą zdolni do wykonania wszystkich zamówień udzielanych w jej wykonaniu i, w efekcie, nie wszyscy muszą być w takim przypadku zaproszeni do składania ofert. Podobnie w sytuacji, gdy wykonawca, na skutek zmiany okoliczności, przestanie spełniać warunki udziału w postępowaniu lub zajdą wobec niego podstawy wykluczenia z postępowania.
- Zamawiający nie ma obowiązku publikować ogłoszenia o udzieleniu zamówienia w wykonaniu umowy ramowej. Wynika z tego, że wobec zamówień w ramach umowy ramowej nie obowiązuje reguła stand-still, a także że w przypadku zamówień udzielanych bezpośrednio na podstawie umowy ramowej nie ma żadnej możliwości monitorowania czynności zamawiającego.