Komentarz do art. 314 ustawy

Komentarz do art. 314 ustawy

  1. Ustawa za dyrektywą 2014/24/UE nie formułuje minimalnej liczby wykonawców, którzy mogą być stroną umowy ramowej z wieloma wykonawcami. W efekcie możliwe jest zawarcie umowy ramowej, w której po stronie wykonawców są jedynie dwa podmioty (dyrektywa 2004/18/UE wymagała minimum trzech). Nie ma też narzuconej maksymalnej liczby wykonawców – stron umowy ramowej. Taka liczba może jednak mieć znaczenie praktyczne, bowiem zamawiający ma obowiązek zaprosić do postępowania w sprawie udzielenia zamówienia w wykonaniu umowy ramowej, co do zasady, wszystkich wykonawców, którzy zostali zakwalifikowani w postępowaniu w sprawie udzielenia umowy ramowej.
  2. Komentowany przepis wprowadza do ustawy intencje ustawodawcy europejskiego, który uważa, że instytucje zamawiające powinny być bardziej elastyczne przy dokonywaniu zamówień na mocy umów ramowych, które są zawierane z co najmniej dwoma wykonawcami i określają wszystkie warunki.
  3. W przypadku umów ramowych z wieloma wykonawcami zamawiający co do zasady może udzielić zamówienia bezpośrednio na podstawie postanowień umowy ramowej albo w ramach postępowania konkurencyjnego pomiędzy wykonawcami – stronami umowy ramowej. Może też połączyć te dwie metody udzielenia zamówienia w ramach jednej umowy ramowej.
  4. Wybór metody będzie determinowany treścią dokumentacji postępowania w sprawie zawarcia umowy ramowej, bowiem udzielenie zamówienia bezpośrednio na jej podstawie jest możliwe, o ile w umowie ramowej określono wszystkie warunki wykonania zamówienia i wyłonienia wykonawców, względnie kryteria podjęcia decyzji, które z robót budowlanych, dostaw czy usług będą zakupione bezpośrednio. W innych przypadkach udzielenie zamówienia na podstawie umowy ramowej wymaga przeprowadzenia postępowania.
  5. Postępowanie konkurencyjne w celu udzielenia zamówienia w wykonaniu umowy ramowej może się odbywać na takich samych warunkach zamówienia, jak określone w umowie ramowej. Będzie to miało miejsce w sytuacji, gdy warunki ustalone przez zamawiającego nie ulegają zmianie, natomiast wykonawcy mają szansę zrewidować swoje oferty i zaoferować korzystniejsze warunki. Postępowanie takie może także odbywać się na warunkach dostosowanych do konkretnych okoliczności danego zamówienia publicznego, lub na innych warunkach wskazanych w dokumentacji postępowania w sprawie zawarcia umowy ramowej. Wynika z tego, że ustawa dopuszcza możliwość dodania pewnych warunków lub wprowadzenia do nich zmian, jednak wszelkie takie zmiany muszą mieścić się w kategorii zmian dozwolonych wg ustawy.
  6. Do postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego zamawiający obowiązany jest zaprosić wszystkich wykonawców zdolnych do wykonania danego zamówienia. W przypadku umowy ramowej, która przewiduje różnorodne wymagania, może się okazać, że nie wszyscy wykonawcy – strony umowy ramowej będą zdolni do wykonania wszystkich zamówień udzielanych w jej wykonaniu i, w efekcie, nie wszyscy muszą być w takim przypadku zaproszeni do składania ofert. Podobnie w sytuacji, gdy wykonawca, na skutek zmiany okoliczności, przestanie spełniać warunki udziału w postępowaniu lub zajdą wobec niego podstawy wykluczenia z postępowania.
  7. Zamawiający nie ma obowiązku publikować ogłoszenia o udzieleniu zamówienia w wykonaniu umowy ramowej. Wynika z tego, że wobec zamówień w ramach umowy ramowej nie obowiązuje reguła stand-still, a także że w przypadku zamówień udzielanych bezpośrednio na podstawie umowy ramowej nie ma żadnej możliwości monitorowania czynności zamawiającego.
02.01.2020
02.01.2020