Nowe PZP
komentarz żywy
Komentarz do art. 447 ustawy
- Omawiany przepis dotyczy jednocześnie ochrony zamawiającego przed podwójnymi płatnościami na rzecz podwykonawców, jak również ochrony samych podwykonawców – w założeniu ma on bowiem zapewniać płynne regulowanie należności wobec podwykonawców w miarę otrzymywania przez wykonawcę środków od zamawiającego. Jest on odpowiednikiem przepisów funkcjonującego również w poprzedniej ustawie obowiązku przedstawiania potwierdzeń zapłaty na rzecz podwykonawców przed dokonaniem przez zamawiającego płatności na rzecz wykonawcy.
- Nawiązuje on do ustanowionych w art. 442 zasad zapłaty wynagrodzenia wykonawcom w ramach umów o zamówienie zawartych na okres dłuższy niż rok. W przypadku takich umów zamawiający ma obowiązek do okresowych rozliczeń z tytułu realizowanego zamówienia w miarę postępu prac lub udzielania zaliczek w trakcie wykonywania umowy. Wspomniane zasady dotyczą wszystkich rodzajów umów o zamówienia, natomiast ochronie, według omawianego przepisu, podlegają wyłącznie podwykonawcy robót budowlanych, o których mowa w art. 464 ust. 1 – jest to skorelowane ze wspomnianym wcześniej mechanizmem bezpośredniej zapłaty podwykonawcom przez zamawiającego.
- W przypadku gdy umowa o zamówienie przewiduje płatności częściowe, warunkiem uzyskania przez wykonawcę drugiej i kolejnej części wynagrodzenia jest przedstawienie dowodu zapłaty wymagalnego wynagrodzenia na rzecz podwykonawcy biorącego udział w realizacji odebranych robót budowlanych. W przypadku nieprzedstawienia takich dowodów wstrzymuje się wypłatę należnego wynagrodzenia za odebrane roboty budowlane w części równej sumie kwot wynikających z nieprzedstawionych dowodów zapłaty. Jest to spójne z art. 437 ust. 1 pkt 4, zgodnie z którym umowa o zamówienie na roboty budowlane zawiera postanowienia dotyczące zasad zapłaty wynagrodzenia wykonawcy uwarunkowanej przedstawieniem przez niego dowodów potwierdzających zapłatę wymagalnego wynagrodzenia podwykonawcom lub dalszym podwykonawcom.
- Również wypłata zaliczek dla wykonawcy, jeśli zostały przewidziane w art. 442, jest uwarunkowana dokonaniem płatności na rzecz podwykonawców oraz przedstawieniem dowodów zapłaty wymagalnego wynagrodzenia podwykonawcom i dalszym podwykonawcom biorącym udział w realizacji części zamówienia, za którą zaliczka została wypłacona. W przypadku nieprzedstawienia przez wykonawcę wszystkich dowodów zapłaty wstrzymuje się wypłatę kolejnej zaliczki w części równej sumie kwot wynikających z nieprzedstawionych dowodów zapłaty.
- Wstrzymanie (a nie np. odmowa) wypłaty płatności częściowych czy też zaliczki oznacza, że będą one należne wykonawcy w przypadku dopełnienia obowiązku udokumentowania płatności na rzecz podwykonawców.
- W ust. 3 wskazuje się, że w przypadku ustanowienia płatności częściowych, zamawiający może wskazać w SWZ procentową wartość ostatniej części wynagrodzenia, która nie może wynosić więcej niż 50% wynagrodzenia wykonawcy. Może powstać wątpliwość, czy ust. 3 omawianego przepisu dotyczy ograniczenia dotyczącego ostatniej płatności na rzecz podwykonawców (z uwagi na umieszczenie go w ramach zasad dokumentowania płatności na rzecz podwykonawców). Należy jednak uznać, że pomimo umieszczenia omawianej regulacji w ramach przepisów dotyczących konieczności dowodzenia uregulowania płatności dla podwykonawców, powyższa możliwość nie odnosi się do płatności na rzecz podwykonawców, ale do samych płatności na rzecz wykonawców – nie wprowadza więc nic nowego w odniesieniu do konieczności dokumentowania płatności na rzecz podwykonawców uregulowanej w art. 443 ust. 2, który również przewiduje, że ostatnia płatność częściowa nie może wynosić więcej niż 50% wynagrodzenia należnego wykonawcy z tą różnicą, że powołany przepis wskazuje na konieczność przewidzenia płatności częściowych w umowie, a omawiany przepis – w SWZ.