Komentarz do art. 463 ustawy

Komentarz do art. 463 ustawy

  1. Jeśli umowa podwykonawcza zawiera postanowienia mniej korzystne, zamawiający zgłasza zastrzeżenia do projektu umowy, nie może więc dojść do zatwierdzenia takiej umowy.
  2. Pojawia się pytanie, co w przypadku, gdy zamawiający nie zgłosi takich zastrzeżeń, a umowa zostanie zawarta. P.z.p. nie wpływa bezpośrednio na stosunki zobowiązaniowe podmiotów niemających obowiązku stosowania ustawy, więc postanowienia niezgodne z wymogami dotyczącymi umów podwykonawczych nie są nieważne czy też unieważnialne. Jeśli zamawiający nie wyrazi sprzeciwu wobec takich postanowień, będą one obowiązywały w stosunkach między wykonawcą a podwykonawcami (odpowiednio dalszymi podwykonawcami).
  3. Omawiany przepis jest więc narzędziem, z którego mogą skorzystać jedynie zamawiający, i to do nich należało będzie czuwanie nad sytuacją podwykonawców zamówień publicznych.
  4. Skoro przepis odwołuje się do zakazu mniej korzystnego formułowania warunków zamówienia zarówno co do praw, jak i obowiązków podwykonawcy, wykonawcy muszą pamiętać również o zawieraniu w umowach podwykonawczych kar umownych przysługujących podwykonawcy względem wykonawcy analogicznie do warunków, na jakich umowa o zamówienie publiczne przewiduje karę umowną na rzecz wykonawcy.
  5. Jeśli kary umowne są określone procentowo, taki sam procent kar umownych można zawrzeć w umowie podwykonawczej. Problemem w praktyce będzie określenie, jakie kary są mniej korzystne w przypadku określenia kwotowego. Ustalenie punktu odniesienia dla oceny „korzystności” postanowień umowy podwykonawczej będzie należało do wykonawcy formułującego umowę podwykonawczą. W takim przypadku proponowane jest obliczenie wartości procentowej kwoty umieszczonej w umowie, a następnie ustanowienie takiej kwoty proporcjonalnie do wykonywanej przez podwykonawcę umowy.
30.12.2019
24.01.2020
Hanna Drynkorn