Nowe PZP
komentarz żywy
Komentarz do art. 464 ustawy
- Przepis przewiduje obowiązek przekazywania zamawiającemu umów podwykonawczych oraz zmian takich umów. Określa on tryb zatwierdzania umów podwykonawczych przez zamawiającego, zasady zgłaszania przez zamawiającego zastrzeżeń do projektu umowy, sprzeciwu do zawartej już umowy podwykonawczej oraz informowania oraz wzywania wykonawcy do zmiany umowy o podwykonawstwo na dostawy lub usługi zawierającej niewłaściwy termin zapłaty.
- Treść omawianego przepisu jest ściśle związana z mechanizmem bezpośredniej płatności, którego uruchomienie warunkowane jest zatwierdzeniem umów (w przypadku podwykonawców wykonujących roboty budowlane) oraz przedłożeniem umów zamawiającemu (w przypadku podwykonawców wykonujących usługi lub dostawy).
- Wobec powyższego zatwierdzeniu podlegają wyłącznie umowy podwykonawcze, których przedmiotem są roboty budowlane. Po przedstawieniu przez wykonawcę projektu umowy podwykonawczej dotyczącej robót budowlanych zamawiający może zgłosić do niego zastrzeżenia w trzech przypadkach:
- jeśli projekt nie spełnia wymagań określonych w dokumentach zamówienia;
- jeśli projekt przewiduje termin zapłaty dłuższy niż określony w umowie podwykonawczej (z mocy ustawy termin ten nie może być dłuższy niż 30 dni);
- jeśli projekt zawiera postanowienia kształtujące prawa i obowiązki podwykonawcy w zakresie kar umownych oraz postanowień dotyczących warunków wypłaty wynagrodzenia w sposób dla niego mniej korzystny niż prawa i obowiązki wykonawcy (art. 463).
- Jeśli umowa podwykonawcza zostanie zawarta z naruszeniem powyższych zasad, zamawiający może zgłosić wobec niej sprzeciw.
- W przypadku zaś umów podwykonawczych na usługi lub dostawy ustawa przewiduje jedynie obowiązek przedstawienia kopii umowy podwykonawczej poświadczonej za zgodność z oryginałem w terminie 7 dni od ich zawarcia. Wymóg ten nie dotyczy umów, których przedmiot został wskazany w dokumentach postępowania, jak również umów o relatywnie małych wartościach, poniżej 0,5% wartości umowy o zamówienie. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy pomimo tak małego procentowo udziału w wartości zamówienia umowa podwykonawcza ma wartość większą niż 50 000 złotych. Taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku umów o zamówienia o bardzo znacznej wartości – powyżej 100 mln złotych. W każdym przypadku zamawiający może w dokumentacji postępowania określić niższą wartość umów podwykonawczych na usługi lub dostawy, które będzie należało mu przedkładać.
- Wśród zasad określających tryb zatwierdzania umów ustawodawca przewidział jeden wymóg odnośnie do treści umów podwykonawczych. Dotyczy on terminu zapłaty wynagrodzenia na rzecz podwykonawcy lub dalszego podwykonawcy. Nie może on być dłuższy niż 30 dni od dnia doręczenia faktury i rachunku dotyczących wykonanych robót.
- Wymóg ten dotyczy wszystkich umów podwykonawczych. Jego niedochowanie w umowach podwykonawczych o roboty budowlane jest podstawą do zgłoszenia przez zamawiającego zastrzeżeń do umowy, co uniemożliwia jej zatwierdzenie. Natomiast w przypadku umów podwykonawczych na usługi czy dostawy, które przedstawiane są zamawiającemu dopiero po ich zawarciu, zamawiający wzywa wykonawcę o dokonanie zmiany w zawartej już umowie, pod rygorem wystąpienia o karę umowną. W przypadku tego drugiego rodzaju umów kontrola zamawiającego jest ograniczona właściwie tylko do prawidłowości zastrzeżenia terminu zapłaty wynagrodzenia na rzecz podwykonawcy. Nie może ona obejmować aspektów wymienionych w pkt 3 niniejszego komentarza.