Komentarz do art. 466 ustawy

Komentarz do art. 466 ustawy

  1. Pierwszym organem działającym w sprawach zamówień publicznych, a uregulowanym w p.z.p., jest Prezes Urzędu Zamówień Publicznych.
  2. Ustawa wyjaśnia, że jest on centralnym organem administracji publicznej (administracji rządowej) właściwym w sprawach zamówień publicznych. Definicja takich organów jest formułowana w doktrynie, por. chociażby P. Gołaszewski, K.A. Wąsowski, [w:] R. Hauser, M. Wierzbowski (red.), Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, wyd. VI, Warszawa 2020, Legalis, w Nb 13 do art. 5 k.p.a.: Do tej kategorii należą wszystkie organy (w tym regulacyjne) – tworzone w drodze przepisów rangi ustawowej (określających ich pozycję ustrojową, zakres działania, zadania i kompetencje) – których obszar działania obejmuje terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a zarazem są podległe, podporządkowane bądź nadzorowane przez Radę Ministrów, Prezesa Rady Ministrów lub właściwego ministra (same natomiast nie wchodzą w skład Rady Ministrów).
  3. Definicja ta jest jak najbardziej spełniona w przypadku Prezesa Urzędu. Nadzorem obejmuje go zaś minister właściwy do spraw gospodarki.
  4. Ustęp trzeci komentowanego artykułu określa poszczególne czynności nadzorcze ministra wobec Prezesa Urzędu (sformułowanie przepisu wskazuje, że jest to katalog wyczerpujący; jednocześnie poczynione w ust. 3 pkt 1 odesłanie do ustawy o kontroli w administracji rządowej istotnie rozszerza katalog tych czynności, a sama kontrola na podstawie tych przepisów jest co do zasady prowadzona pod kątem kryteriów legalności, gospodarności, celowości i rzetelności). Minister zatwierdza także część planów przygotowywanych przez Prezesa Urzędu i ocenia działalność organu jako takiego.
  5. Ostatni punkt ustępu 3 przewiduje dla ministra także szeroką możliwość żądania dokumentacji lub informacji związanych z realizacją zadań Prezesa Urzędu.
23.12.2020
23.12.2020