Nowe PZP
komentarz żywy
Komentarz do art. 466 ustawy
- Pierwszym organem działającym w sprawach zamówień publicznych, a uregulowanym w p.z.p., jest Prezes Urzędu Zamówień Publicznych.
- Ustawa wyjaśnia, że jest on centralnym organem administracji publicznej (administracji rządowej) właściwym w sprawach zamówień publicznych. Definicja takich organów jest formułowana w doktrynie, por. chociażby P. Gołaszewski, K.A. Wąsowski, [w:] R. Hauser, M. Wierzbowski (red.), Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, wyd. VI, Warszawa 2020, Legalis, w Nb 13 do art. 5 k.p.a.: Do tej kategorii należą wszystkie organy (w tym regulacyjne) – tworzone w drodze przepisów rangi ustawowej (określających ich pozycję ustrojową, zakres działania, zadania i kompetencje) – których obszar działania obejmuje terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a zarazem są podległe, podporządkowane bądź nadzorowane przez Radę Ministrów, Prezesa Rady Ministrów lub właściwego ministra (same natomiast nie wchodzą w skład Rady Ministrów).
- Definicja ta jest jak najbardziej spełniona w przypadku Prezesa Urzędu. Nadzorem obejmuje go zaś minister właściwy do spraw gospodarki.
- Ustęp trzeci komentowanego artykułu określa poszczególne czynności nadzorcze ministra wobec Prezesa Urzędu (sformułowanie przepisu wskazuje, że jest to katalog wyczerpujący; jednocześnie poczynione w ust. 3 pkt 1 odesłanie do ustawy o kontroli w administracji rządowej istotnie rozszerza katalog tych czynności, a sama kontrola na podstawie tych przepisów jest co do zasady prowadzona pod kątem kryteriów legalności, gospodarności, celowości i rzetelności). Minister zatwierdza także część planów przygotowywanych przez Prezesa Urzędu i ocenia działalność organu jako takiego.
- Ostatni punkt ustępu 3 przewiduje dla ministra także szeroką możliwość żądania dokumentacji lub informacji związanych z realizacją zadań Prezesa Urzędu.