Komentarz do art. 468 ustawy

Komentarz do art. 468 ustawy

  1. Komentowany artykuł szczegółowo określa tryb wyłaniania Prezesa Urzędu.
  2. Podstawą działania Prezesa Urzędu jest akt powołania – standardowy w przypadku wyższych stanowisk w administracji publicznej. Sam kandydat na Prezesa Urzędu jest natomiast wyłaniany w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru.
  3. Ustęp drugi przewiduje wymagania wobec kandydata na Prezesa Urzędu, w tym wymóg posiadania kompetencji kierowniczych oraz co najmniej 3-letniego stażu pracy na stanowisku kierowniczym. Uwzględniając rozmiar Urzędu Zamówień Publicznych, taki wymóg jest niewątpliwie konieczny dla umiejętnego wykonywania zadań związanych z kierowaniem taką jednostką.
  4. Kandydat na Prezesa Urzędu musi także posiadać wiedzę i doświadczenie w zakresie zamówień publicznych – jest to sprawdzane przez komisję konkursową (ust. 2 pkt 7 w zw. z ust. 6 komentowanego artykułu).
  5. Podobnie jak minister właściwy do spraw gospodarki jest kompetentny do powołania na stanowisko Prezesa Urzędu, jest właściwy też w zakresie odwołania piastuna tego stanowiska – wskazuje na to wyraźnie ust. 14. Zaskakujące jest – na co zwracają uwagę także inni komentatorzy obecnej regulacji – że nie zostały wskazane przesłanki do odwołania ze stanowiska, uwzględniając jednak istotną jego funkcję, a także czas potrzebny na zorganizowanie kolejnego naboru w przypadku odwołania obecnego piastuna urzędu wydaje się, że podstawą odwołania powinny być jednak poważne uchybienia w pełnieniu tego urzędu.
23.12.2020
23.12.2020