Komentarz do art. 471 ustawy

Komentarz do art. 471 ustawy

  1. Innym z zadań Prezesa Urzędu (zob. komentarz do art. 469) jest dążenie do jednolitego stosowania przepisów o zamówieniach publicznych. Środkiem do tego celu jest wskazany w art. 471 mechanizm wydawania opinii przedstawiających interpretację przepisów p.z.p.
  2. Sama instytucja opinii, wydawanej przez centralny organ administracji rządowej (por. art. 466 ust. 1), przedstawiającej interpretację wątpliwych przepisów ustawy i zbliżającej się do wykładni autentycznej, jest regulacją ciekawą i raczej rzadko stosowaną w innych gałęziach prawa (ewentualnie przychodzą tu na myśl indywidualne interpretacje podatkowe, które są wiążące dla występujących o nie podatników – jakkolwiek omawiany przepis w istocie takiego związania nie przewiduje).
  3. Jak wskazuje ustęp 1 komentowanego artykułu, celem wydawania opinii przez Prezesa Urzędu jest zapewnienie jednolitego stosowania przepisów ustawy przez zamawiających. Mające to na celu opinie mogą być wydawane na wniosek lub z urzędu. Nie zostało przy tym wskazane, od kogo taki wniosek może pochodzić – należałoby więc przyjąć, że każdy jest uprawniony do jego złożenia.
  4. Interpretacja Prezesa Urzędu ma dotyczyć  przepisów ustawy budzących poważne wątpliwości lub wywołujących rozbieżności w orzecznictwie. Ma być dokonywana przy uwzględnieniu dostępnego orzecznictwa Sądu Najwyższego, Trybunału Konstytucyjnego, Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, sądów powszechnych oraz Krajowej Izby Odwoławczej. Pojęcia zarówno „poważnych wątpliwości”, jak i „rozbieżności w orzecznictwie” należy uznać za nieostre. Jednocześnie są one zbliżone do jednej z przesłanek przyjęcia do rozpoznania skargi kasacyjnej przez Sąd Najwyższy w postępowaniu cywilnym (vide art. 3989 § 1 pkt 2 k.p.c.). Podobnie zresztą jak przy regulacji skargi kasacyjnej, i tutaj brak spełnienia tego warunku powoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia (por. ust. 3 komentowanego przepisu; w postępowaniu cywilnym chodzi oczywiście o odmowę przyjęcia do rozpoznania).
  5. Ustęp drugi art. 471 odnosi się do wymagań formalnych wniosku o wydanie opinii. Wniosek taki musi być uzasadniony. Uzasadnienie musi zawierać co najmniej dwa elementy:
    • istotę zagadnienia prawnego oraz wskazanie przepisów ustawy wymagających wydania opinii, oraz
    • potrzebę wydania opinii.
      Brak uzasadnienia wniosku jest kolejną przesłanką pozostawienia go bez rozpoznania (ust. 3 in fine).
  6. Jeżeli opinia zostanie wydana, Prezes Urzędu przede wszystkim zawiera w niej opis zagadnienia prawnego, w związku z którym została wydana, oraz interpretację przepisów ustawy wraz z uzasadnieniem prawnym. Jednocześnie opinia taka zostaje zamieszczona na stronie internetowej Urzędu, przez co realizowane są także dalsze funkcje ujednolicające praktykę stosowania przepisów oraz funkcje edukacyjne.
23.12.2020
23.12.2020