Komentarz do art. 602 ustawy

Komentarz do art. 602 ustawy

  1. Komentowany przepis wskazuje na obowiązek udostępniania przez organy kontroli informacji zarówno o samych kontrolach, jak i o ich wynikach. Ustawodawca przewidział, że obowiązek ten jest realizowany poprzez zamieszczanie stosownych wpisów w Biuletynie Informacji Publicznej danego organu kontroli.
  2. Regulacja ta jest trafna, informacja o przebiegu i wynikach kontroli prowadzonych przez organy administracji publicznej stanowi bowiem informację publiczną w rozumieniu ustawy (zob. art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a tiret drugie ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity z 2019 roku, Dz.U. poz. 1429 ze zm.). Regulacja art. 602 p.z.p. ułatwia więc zainteresowanym dotarcie do tych wyników, bez konieczności występowania ze stosownym wnioskiem w tym zakresie.
  3. Artykuł 602 nie przewiduje dokładnej formy udostępnienia wskazanych informacji w BIP, poza dokumentem kończącym kontrolę, który jest wskazany wyraźnie i musi wobec tego być zamieszczony w BIP w takiej formie, w jakiej został wydany. W pozostałym zakresie dopuszczalne jest zamieszczenie samych właściwych informacji, niekoniecznie całych dokumentów w zeskanowanej czy innej formie. Jednocześnie należy uznać, że osoba zainteresowana poszczególnymi dokumentami wytworzonymi przez organ kontroli może wystąpić o nie w trybie dostępu do informacji publicznej, jeżeli przykładowo informacje zawarte w BIP miałyby skrótowy charakter.
  4. Przepis zawiera także termin udostępnienia wskazanych informacji w BIP, określając go na 30 dni od dnia zakończenia kontroli. W przypadku niedotrzymania tego terminu organ kontroli nie ponosi wyraźnie wskazanych sankcji, lecz przyjąć należy, że nie może zasłaniać się publikacją w BIP, jeśli inny podmiot wystąpi z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej w tym zakresie.
16.09.2020
16.09.2020