Komentarz do art. 615 ustawy

Komentarz do art. 615 ustawy

  1. Komentowana regulacja odnosi się do momentu, w którym zamawiający ma przekazać Prezesowi Urzędu dokumentację do wykonania kontroli uprzedniej (jak wiadomo z art. 613 ust. 4, moment przekazania takiej dokumentacji jest momentem wszczęcia kontroli).
  2. Zgodnie z omawianym przepisem zamawiający przedstawia dokumentację niezwłocznie:
    • po wydaniu przez Izbę wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze dotyczących wyboru najkorzystniejszej oferty, albo
    • po upływie terminu do wniesienia odwołania,
      a w każdym razie przed zawarciem umowy.
  3. Zdefiniowanie pojęcia niezwłocznie pozostaje niezmiennie trudne. W doktrynie generalnie przyjmuje się, że oznacza to działanie bez zbędnej zwłoki. Tym samym można przyjąć, że będzie to normalny, ale jednak dość szybki tok zwykłych czynności zmierzających do skompletowania i przekazania dokumentacji do Prezesa Urzędu.
  4. Pewną wskazówką, jeśli chodzi o szybkość działania zamawiającego przy przekazywaniu dokumentacji, są także wskazane przez ustawodawcę formy przekazania tych dokumentów. Zgodnie bowiem z omawianą regulacją dokumenty mogą być przekazywane w formie pisemnej (potwierdzonej za zgodność z oryginałem własnoręcznym podpisem kierownika zamawiającego,) albo w formie elektronicznej, przy czym ta druga wydaje się (choć nie musi być) szybsza.
  5. Ustęp drugi odnosi się do sytuacji, w której po przekazaniu dokumentacji (zatem i po wszczęciu kontroli uprzedniej) wniesione zostaje odwołanie do Izby albo skarga do sądu. W takiej sytuacji pierwszeństwo ma postępowanie odwoławcze, a Prezes Urzędu wstrzymuje czynności kontrolne. Jest to uzasadnione przede wszystkim z punktu widzenia ekonomii postępowania: kontrola bowiem nie będzie miała sensu w przypadku, w którym np. Izba orzeknie o unieważnieniu wyboru najkorzystniejszej oferty.
  6. Regulacja ust. 3 stanowi o pewnej możliwości odroczenia momentu wszczęcia kontroli uprzedniej. Interpretując przepis, dochodzimy bowiem do wniosku, że jakkolwiek kontrola uprzednia znajduje zastosowanie do części zamówienia przekraczających równowartość miliona euro (art. 613 ust. 3), to jednak w stosunku do takich części, które jednocześnie są mniejsze niż 20 mln euro dla robot budowlanych i 10 mln euro dla usług i dostaw, kontrola uprzednia nie musi być w danym momencie przeprowadzona. Art. 615 ust. 3 przewiduje bowiem, że w takiej sytuacji Prezes Urzędu może odstąpić od przeprowadzenia kontroli uprzedniej, informując o tym zamawiającego.
  7. Wydaje się jednak, że możliwość odstąpienia od kontroli uprzedniej przewidziana w ust. 3 trwa wyłącznie dopóki nie uzbiera się w ramach części zamówienia kwota przekraczająca powołane wyżej progi. W takiej sytuacji będzie należało uznać, że istnieje obligatoryjność zarówno w zakresie przekazania dokumentacji, jak i przeprowadzenia samej kontroli uprzedniej przez Prezesa Urzędu.
21.12.2020
21.12.2020