Nowe PZP
komentarz żywy
Komentarz do art. 28 ustawy
- Przez termin „wartość zamówienia”, który często pojawia się w p.z.p., należy rozumieć szacunkową wartość zamówienia wyliczoną przez zamawiającego z należytą starannością, zgodnie z regułami, o których mowa w art. 29 – 36. Podstawą określenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez doliczonego podatku VAT.
- Przy ustalaniu wartości zamówienia zamawiający powinien wziąć pod uwagę całkowitą cenę, którą będzie zobowiązany zapłacić wykonawcy.
- Wartość zamówienia powinna obejmować wszelkie koszty (np. ludzkie, materiałów i transportu, koszty operacyjne), które będzie zobowiązany ponieść wykonawca, oraz zakres wykonywanych przez niego prac podczas realizacji zamówienia.
- Wartość szacunkowa zamówienia nie jest tożsama z kwotą, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na jego sfinansowanie.
- Zamawiający powinien uwzględnić średnie ceny rynkowe obowiązujące na danym obszarze, biorąc przy tym pod uwagę sytuację rynkową w branży, której dotyczy zamówienie. Powinien uwzględnić nie tylko środki konieczne do sfinansowania inwestycji, lecz również zakres prac, które wykonawca będzie zobowiązany zrealizować z tych środków (KIO/KD 6/15).
- Prawidłowe oszacowanie wartości zamówienia ma znaczenie dla określenia, czy p.z.p. znajduje zastosowanie (zob. art. 2). Pozwala też zakwalifikować dane zamówienie jako przekraczające wartość progów unijnych, o których mowa w art. 3, lub jako zamówienie o wartości poniżej tych progów.
- Wartość zamówienia zawsze jest podstawą określenia przez zamawiającego kwoty wadium (zob. art. 97 ust. 2). Stanowi też punkt odniesienia przy określaniu, czy cena oferty złożonej przez wykonawcę jest rażąco niska (zob. art. 224 ust. 2 pkt 1 ) i 2)) .
- Prawidłowe określenie wartości szacunkowej zamówienia warunkuje zatem przeprowadzenie postępowania wg właściwych zasad (KIO 1566/18).
- Zamawiający jest zobowiązany ustalić wartość zamówienia z należytą starannością, którą należy rozumieć z uwzględnieniem treści art. 355 k.c. Zgodnie z art. 355 § 1 k.c. dłużnik obowiązany jest do staranności ogólnie wymaganej w stosunkach danego rodzaju (należyta staranność). Zgodnie natomiast z art. 355 § 2 k.c. należytą staranność dłużnika w zakresie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej określa się przy uwzględnieniu zawodowego charakteru tej działalności. Zachowanie przez zamawiającego należytej staranności musi być oceniane przy uwzględnieniu m.in. rodzaju oraz przedmiotu postępowania o zamówienie publiczne. W przypadku robót budowlanych dochowaniem należytej staranności będzie ustalenie wartości zamówienia na podstawie kosztorysu inwestorskiego bądź przewidywanych kosztów prac projektowych oraz kosztów robót budowlanych określonych w planie funkcjonalno-użytkowym. W przypadku dostaw lub usług nie istnieją szczegółowe wytyczne, poza koniecznością oszacowania wartości zamówienia w sposób właściwy dla specyfiki udzielanego zamówienia.