Nowe PZP
komentarz żywy
Komentarz do art. 362 ustawy
- W toku prac legislacyjnych postulowano wydzielenie w odrębnej ustawie przepisów regulujących udzielanie zamówień w sektorach określonych w dyrektywie sektorowej 2014/25/UE. Celem miało być uzyskanie przejrzystości zasad i procedur mających zastosowanie do udzielania zamówień sektorowych. Dotychczasowa regulacja w poprzednim p.z.p. była mało przejrzysta, gdyż w rozdziale poświęconym zamówieniom sektorowym znajdował się szereg odwołań do przepisów regulujących udzielanie zamówień klasycznych.
- Pewną zmianę wprowadził art. 5 ustawy porządkujący definicję zamawiającego sektorowego, która w poprzednim p.z.p. była mało czytelna, oraz wprowadzający do ustawy pojęcie zamawiającego sektorowego, co wcześniej nie miało miejsca. Wspomniany art. 5 ustawy blokowo uregulował wszelkie definicje na potrzeby zaklasyfikowania zamówień jako sektorowych oraz określił rodzaje działalności uznawanej za sektorową. Art. 5 ustawy nie wprowadził zmian w regulacji prawnej, a jedynie zmienił redakcję odpowiednich przepisów i systematykę ustawy (por. komentarz do art. 5 ustawy).
- Poza tym jednak nie tylko nie wprowadzono gruntownych zmian, np. nowej ustawy dotyczącej zamówień sektorowych, ale także nie zrealizowano zamiaru uczytelnienia regulacji. Przepisy Działu V Zamówienia sektorowe w wielu przypadkach odwołują się do regulacji właściwej dla zamówień klasycznych poprzez podanie numerów artykułów mających zastosowanie.
- Komentowany artykuł wprowadza do stosowania w procedurze udzielania zamówień sektorowych przepisy Działu II pt. Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne oraz przepisy Działu IV Szczególne instrumenty i procedury w zakresie zamówień klasycznych, jednak nie w całości.
- Do udzielania zamówień sektorowych nie stosuje się przepisów dotyczących postępowania o udzielenie zamówienia klasycznego, które:
- zobowiązują do dokonania analizy potrzeb i wymagań przed wszczęciem postępowania (art. 83),
- dają możliwość publikacji wstępnego ogłoszenia informacyjnego (art. 89),
- zobowiązują do wskazania w dokumentach zamówienia uzasadnienia niedokonania podziału zamówienia na części (art. 91 ust. 2),
- zabraniają ustalenia warunku udziału w postępowaniu w odniesieniu do sytuacji finansowej lub ekonomicznej w wysokości przekraczającej dwukrotność wartości zamówienia (art. 115 ust. 2),
- regulują tryby udzielania zamówień klasycznych (rozdział 3: art. 129 – 217), chyba że zastosowanie przepisów wynika z wyraźnego przepisu Działu V Zamówienia sektorowe (patrz także pkt 6 poniżej),
- regulują umowę ramową w zamówieniach klasycznych (art. 311 – 315) – ta materia dla zamówień sektorowych jest uregulowana w art. 389 i art. 390,
- wyznaczają termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w dynamicznym systemie zakupów (art. 319 ust. 1) – dla zamówień sektorowych ta regulacja zawarta jest w art. 391 ust. 4,
- zobowiązują do zorganizowania konkursu przed udzieleniem zamówienia na usługi projektowania architektonicznego lub projektowania architektoniczno-budowlanego (art. 325 ust. 2).
- Do zamówień sektorowych stosuje się wybrane przepisy dotyczące trybów udzielania zamówień klasycznych, na podstawie:
- art. 378 w zakresie przetargu nieograniczonego,
- art. 379 w zakresie przetargu ograniczonego,
- art. 381 w zakresie sektorowych negocjacji z ogłoszeniem,
- art. 382 w zakresie dialogu konkurencyjnego,
- art. 383 w zakresie partnerstwa innowacyjnego,
- art. 386 w zakresie negocjacji bez ogłoszenia,
- art. 387 w zakresie zamówienia z wolnej ręki.
Tym samym każdy tryb udzielenia zamówienia sektorowego jest częściowo regulowany przepisami o trybach udzielania zamówień klasycznych.