Komentarz do art. 47 ustawy

Komentarz do art. 47 ustawy

  1. Ustawa przewiduje możliwość wyznaczenia podmiotu centralnego zamawiającego, który będzie dokonywał tych czynności w imieniu i na rzecz innych zamawiających w obszarze administracji rządowej. Kompetencję w powyższym zakresie otrzymał Prezes Rady Ministrów, który może wyznaczyć centralnego zamawiającego w drodze zarządzenia spośród organów administracji rządowej lub jednostek organizacyjnych podległych tym organom lub przez nie nadzorowanych. Centralnym zamawiającym może być chociażby jeden z ministrów, odpowiedzialny za dany dział administracji rządowej.
  2. Prezes RM może także określić sposób współdziałania z wyznaczonym zamawiającym. Należy uznać, że reguły wynikające z art. 44, art. 45 i art. 46 ustawy nie mogą być modyfikowane.
  3. Prezes RM może także zobowiązać zamawiających do dokonywania zakupów we współpracy z tak wyznaczonym centralnym zamawiającym, co jest zgodnie z przepisami dyrektyw zamówieniowych (art. 37 ust. 1 dyrektywy klasycznej i art. 55 ust. 1 dyrektywy sektorowej).  
  4. Zarządzeniem nr 249 z 30 grudnia 2020 r. Prezes Rady Ministrów wskazał centralnego zamawiającego dla jednostek administracji rządowej oraz jednostki administracji rządowej zobowiązanych do nabywania zamówień od centralnego zamawiającego. Zamawiającym centralnym jest Centrum Obsługi Administracji Rządowej. Załącznik nr 1 do zarządzenia wymienia jednostki zobowiązane do nabywania zamówień od centralnego zamawiającego lub od wykonawców przez niego wybranych oraz do udzielania zamówień na podstawie umowy ramowej zawartej przez centralnego zamawiającego lub objętych dynamicznym systemem zakupów obsługiwanym przez centralnego zamawiającego.

  5. Centralny zamawiający realizuje postępowania o udzielenie zamówienia, to znaczy przygotowuje i prowadzi postępowanie, zawiera umowy zapewniając możliwość ich samodzielnej realizacji przez jednostki, ustanawia i udostępnia jednostkom dynamiczny system zakupów.

  6. Centralny zamawiający:nabywa produkty lub usługi, z przeznaczeniem ich odsprzedaży dla jednostek;udziela zamówień lub zawiera umowy ramowe, których przedmiotem są dostawy lub usługi;obsługuje dynamiczny system zakupów;wykonuje pomocnicze działania zakupowe.

  7. Do 31 maja centralny zamawiający, za pośrednictwem platformy, występuje do jednostek o wskazanie propozycji zamówień do realizacji w ramach zamówień centralnych w roku następnym. Informacje te wraz z uzasadnieniem jednostki przekazują do 30 czerwca. Następnie do 31 sierpnia centralny zamawiający sporządza i przekazuje Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, propozycje zamówień centralnych realizowanych w roku następnym. W odniesieniu do każdego zamówienia centralnego ujętego w wykazie zamówień centralnych jednostki do 31 października przekazują centralnemu zamawiającemu wstępne zapotrzebowanie, przewidywaną cenę, informację o zaciągniętych zobowiązaniach w zakresie objętym wykazem. W oparciu o te dane do 15 listopada centralny zamawiający publikuje na platformie plan zamówień centralnych i postępowań objętych umową ramową na następny rok, wskazując planowany harmonogram i zakres danych niezbędnych do realizacji tych postępowań oraz projekty SWZ. Jednostki opiniują te projekty SWZ do 30 listopada.

  8.  

    Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów może, na umotywowany wniosek jednostki, wyrazić zgodę na samodzielne udzielenie zamówienia w zakresie objętym zamówieniem centralnym. Zgoda taka jest udzielana w szczególnie uzasadnionych przypadkach.

08.01.2020
26.01.2021