Komentarz do art. 48 ustawy

Komentarz do art. 48 ustawy

  1. Ustawa przewiduje możliwość wyznaczenia podmiotu centralnego zamawiającego, który będzie dokonywał tych czynności w imieniu i na rzecz innych zamawiających w obszarze administracji rządowej na poziomie poszczególnych działów administracji. Kompetencję w powyższym zakresie otrzymał minister kierujący danym działem administracji rządowej, który może wyznaczyć centralnego zamawiającego w drodze zarządzenia spośród jednostek organizacyjnych podległych mu lub przez niego nadzorowanych. Kompetencja ta wydaje się analogiczna do kompetencji Prezesa Rady Ministrów, o której mowa w art. 47 ustawy, jednakże odnosi się do jednostek podległych ministrowi lub nadzorowanych przez ministra. Z tego powodu centralnym zamawiającym w tym przypadku może być przykładowo wojewoda w danym województwie.
  2. Minister może także określić sposób współdziałania z wyznaczonym zamawiającym. Należy uznać, że reguły odpowiedzialności  wynikające z art. 44, art. 45 i art. 46 ustawy nie mogą być modyfikowane.
  3. Minister może także zobowiązać zamawiających do dokonywania zakupów we współpracy z tak wyznaczonym centralnym zamawiającym, co jest zgodnie z przepisami dyrektyw zamówieniowych (art. 37 ust. 1 dyrektywy klasycznej i art. 55 ust. 1 dyrektywy sektorowej).  
08.01.2020
14.01.2020