Komentarz do art. 50 ustawy

Komentarz do art. 50 ustawy

  1. Polski ustawodawca jest zobowiązany umożliwić polskim zamawiającym korzystanie z usług centralnych zamawiających, którzy mają siedzibę w innym państwie członkowskim UE, co wynika z art. 39 ust. 2 dyrektywy klasycznej.
  2. Dyrektywa umożliwia jednocześnie ograniczenie możliwości korzystania z formuły współpracy z centralnym zamawiającym do nabywania dostaw lub usług, które ten ostatni uprzednio nabył na rynku (działalność określona w art. 44 ust. 1 pkt. 1 ustawy) lub do udzielania zamówień lub zawierania umów ramowych na roboty budowlane , dostawy lub usług na rzecz zamawiających (działalność określona w art. 44 ust 1 pkt. 2 ustawy). 
  3. Z treści komentowanego przepisu wynika, że polski ustawodawca ograniczył możliwość współpracy z centralnym zamawiającym do tzw. działalności hurtowej centralnego zamawiającego, tj. do nabywania przez niego dostaw lub usług z przeznaczeniem do odsprzedaży innym zamawiającym. Jednocześnie nie została wykluczona możliwość współpracy w ramach dynamicznego systemu zakupów oraz umowy ramowej, odpowiednio, ustanowionych lub zawartych w tym zakresie przez centralnego zamawiającego z innego państwa członkowskiego.
  4. Przepisy o charakterze norm kolizyjnych zawarte w ust. 2 i 3 komentowanego przepisu przesądzają, że działalność centralnego zamawiającego w zakresie zakupów publicznych podlega przepisom państwa członkowskiego UE, w którym ma on siedzibę. Natomiast czynności zamawiających w zakresie udzielania zamówień w ramach dynamicznego systemu zakupów, umowy ramowej lub wyboru wykonawców w ramach tej ostatniej, podlegają przepisom właściwym ze względu na siedzibę zamawiającego dokonującego tych czynności.  
08.01.2020
14.01.2020