Nowe PZP
komentarz żywy
Komentarz do art. 155 ustawy
- Opis potrzeb i wymagań tworzą dokumenty zamówienia udostępnione przez zamawiającego na potrzeby postępowania o udzielenie zamówienia prowadzonego w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, partnerstwa innowacyjnego lub w trybie podstawowym, które zawierają informacje i dane dotyczące przedmiotu zamówienia oraz wymagania proceduralne dotyczące postępowania.
- W postępowaniu prowadzonym w trybie negocjacji z ogłoszeniem zamawiający udostępnia wykonawcom opis potrzeb i wymagań, aby umożliwić im ustalenie charakteru i zakresu zamówienia oraz wymagań formalnych i proceduralnych dotyczących postępowania. Udostępnione informacje mają umożliwić wykonawcom podjęcie decyzji o złożeniu wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
- Opis potrzeb i wymagań powinien zostać przez zamawiającego udostępniony co do zasady od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
- Jeżeli zamawiający zaprosi do negocjacji wyłącznie wykonawców, którzy nie podlegają wykluczeniu i spełniają warunki udziału w postępowaniu oraz w prowadzonym uprzednio postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego złożyli oferty, które nie zostały odrzucone, może odstąpić od publikacji ogłoszenia o zamówieniu (art. 154 ust. 1). W takiej sytuacji jest zobowiązany udostępnić opis potrzeb i wymagań zaproszonym wykonawcom wraz z przekazaniem im zaproszenia do negocjacji.
- Ustawodawca doprecyzował, w stosunku do poprzedniego p.z.p., że opis potrzeb i wymagań musi być dostępny nie krócej niż do dnia udzielenia zamówienia. Wskazanie wprost na taki obowiązek w p.z.p. nie wydaje się konieczne, bowiem zamawiający w praktyce i tak udostępniają opis potrzeb i wymagań do tego momentu, co należy uznać za zgodne z zasadą przejrzystości.
- Przepis nie określa, czy udostępnienie opisu potrzeb i wymagań powinno mieć miejsce na stronie internetowej zamawiającego. W praktyce należy się spodziewać publikacji opisu potrzeb i wymagań właśnie w tym miejscu.
- Ustawodawca sprecyzował w art. 155 ust. 2, że dostęp do opisu potrzeb i wymagań powinien być „bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony”. W praktyce zamawiający przestrzegali już tych wytycznych w przypadku zamówień udzielonych na podstawie poprzedniego p.z.p. Już wcześniej za sprzeczne z zasadami prawa zamówień publicznych, takimi jak zasada równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości, byłoby uznane pobieranie opłat lub ograniczanie w jakikolwiek sposób dostępu do opisu potrzeb i wymagań.
- W przypadku postępowania prowadzonego w trybie negocjacji z ogłoszeniem zamawiający udostępnia SWZ wraz z zaproszeniem do składania ofert ostatecznych (art. 168 ust. 2 pkt 2).
- Jeśli wystąpią okoliczności, o których mowa w art. 65 ust. 1, do którego odnosi się znajdujący odpowiednie zastosowanie art. 133 ust. 2, zamawiający może udostępnić opis potrzeb i wymagań wykonawcom w inny sposób, który musi wskazać w ogłoszeniu o zamówieniu (lub odpowiednio w zaproszeniu do negocjacji – zob. pkt 4 powyżej). Okoliczności, do których odwołuje się przepis, wystąpią, gdy:
- z uwagi na wyspecjalizowany charakter zamówienia użycie środków komunikacji elektronicznej wymagałoby narzędzi, urządzeń lub formatów plików, które nie są ogólnie dostępne lub nie są obsługiwane za pomocą ogólnie dostępnych aplikacji,
- aplikacje do obsługi formatów plików, które nadają się do przygotowania ofert lub prac konkursowych, korzystają z formatów plików, których nie można obsługiwać za pomocą żadnych innych aplikacji otwartoźródłowych lub ogólnie dostępnych, lub są one objęte licencją i nie mogą zostać udostępnione do pobierania lub zdalnego wykorzystania przez zamawiającego,
- użycie środków komunikacji elektronicznej wymagałoby pozyskania przez zamawiającego specjalistycznego sprzętu biurowego,
- zamawiający wymaga przedstawienia modelu fizycznego, modelu w skali lub próbki, których nie można przekazać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej,
- jest to niezbędne z powodu naruszenia bezpieczeństwa środków komunikacji elektronicznej,
- jest to niezbędne z uwagi na potrzebę ochrony informacji szczególnie wrażliwych, której nie można zagwarantować w sposób dostateczny przy użyciu środków komunikacji elektronicznej lub innych narzędzi, lub urządzeń, które są ogólnie dostępne dla wykonawców lub które mogłyby być udostępnione przez zamawiającego.
- Zamawiający nie ma obowiązku udostępniać opisu potrzeb i wymagań, jeśli zawiera on informacje o poufnym charakterze podlegające ochronie. W takiej sytuacji jest zobowiązany wskazać inny sposób dostępu do opisu potrzeb i wymagań wraz z wymaganiami (zwłaszcza technicznymi) zapewniającymi ochronę poufnego charakteru informacji (zgodnie z odpowiednio stosowanym art. 133 ust. 3).