Komentarz do art. 155 ustawy

Komentarz do art. 155 ustawy

  1. Opis potrzeb i wymagań tworzą dokumenty zamówienia udostępnione przez zamawiającego na potrzeby postępowania o udzielenie zamówienia prowadzonego w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, partnerstwa innowacyjnego lub w trybie podstawowym, które zawierają informacje i dane dotyczące przedmiotu zamówienia oraz wymagania proceduralne dotyczące postępowania.
  2. W postępowaniu prowadzonym w trybie negocjacji z ogłoszeniem zamawiający udostępnia wykonawcom opis potrzeb i wymagań, aby umożliwić im ustalenie charakteru i zakresu zamówienia oraz wymagań formalnych i proceduralnych dotyczących postępowania. Udostępnione informacje mają umożliwić wykonawcom podjęcie decyzji o złożeniu wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
  3. Opis potrzeb i wymagań powinien zostać przez zamawiającego udostępniony co do zasady od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
  4. Jeżeli zamawiający zaprosi do negocjacji wyłącznie wykonawców, którzy nie podlegają wykluczeniu i spełniają warunki udziału w postępowaniu oraz w prowadzonym uprzednio postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego złożyli oferty, które nie zostały odrzucone, może odstąpić od publikacji ogłoszenia o zamówieniu (art. 154 ust. 1). W takiej sytuacji jest zobowiązany udostępnić opis potrzeb i wymagań zaproszonym wykonawcom wraz z przekazaniem im zaproszenia do negocjacji.
  5. Ustawodawca doprecyzował, w stosunku do poprzedniego p.z.p., że opis potrzeb i wymagań musi być dostępny nie krócej niż do dnia udzielenia zamówienia. Wskazanie wprost na taki obowiązek w p.z.p. nie wydaje się konieczne, bowiem zamawiający w praktyce i tak udostępniają opis potrzeb i wymagań do tego momentu, co należy uznać za zgodne z zasadą przejrzystości.
  6. Przepis nie określa, czy udostępnienie opisu potrzeb i wymagań powinno mieć miejsce na stronie internetowej zamawiającego. W praktyce należy się spodziewać publikacji opisu potrzeb i wymagań właśnie w tym miejscu.
  7. Ustawodawca sprecyzował w art. 155 ust. 2, że dostęp do opisu potrzeb i wymagań powinien być „bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony”. W praktyce zamawiający przestrzegali już tych wytycznych w przypadku zamówień udzielonych na podstawie poprzedniego p.z.p. Już wcześniej za sprzeczne z zasadami prawa zamówień publicznych, takimi jak zasada równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości, byłoby uznane pobieranie opłat lub ograniczanie w jakikolwiek sposób dostępu do opisu potrzeb i wymagań.
  8. W przypadku postępowania prowadzonego w trybie negocjacji z ogłoszeniem zamawiający udostępnia SWZ wraz z zaproszeniem do składania ofert ostatecznych (art. 168 ust. 2 pkt 2).
  9. Jeśli wystąpią okoliczności, o których mowa w art. 65 ust. 1, do którego odnosi się znajdujący odpowiednie zastosowanie art. 133 ust. 2, zamawiający może udostępnić opis potrzeb i wymagań wykonawcom w inny sposób, który musi wskazać w ogłoszeniu o zamówieniu (lub odpowiednio w zaproszeniu do negocjacji – zob. pkt 4 powyżej). Okoliczności, do których odwołuje się przepis, wystąpią, gdy:
    • z uwagi na wyspecjalizowany charakter zamówienia użycie środków komunikacji elektronicznej wymagałoby narzędzi, urządzeń lub formatów plików, które nie są ogólnie dostępne lub nie są obsługiwane za pomocą ogólnie dostępnych aplikacji,
    • aplikacje do obsługi formatów plików, które nadają się do przygotowania ofert lub prac konkursowych, korzystają z formatów plików, których nie można obsługiwać za pomocą żadnych innych aplikacji otwartoźródłowych lub ogólnie dostępnych, lub są one objęte licencją i nie mogą zostać udostępnione do pobierania lub zdalnego wykorzystania przez zamawiającego,
    • użycie środków komunikacji elektronicznej wymagałoby pozyskania przez zamawiającego specjalistycznego sprzętu biurowego,
    • zamawiający wymaga przedstawienia modelu fizycznego, modelu w skali lub próbki, których nie można przekazać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej,
    • jest to niezbędne z powodu naruszenia bezpieczeństwa środków komunikacji elektronicznej,
    • jest to niezbędne z uwagi na potrzebę ochrony informacji szczególnie wrażliwych, której nie można zagwarantować w sposób dostateczny przy użyciu środków komunikacji elektronicznej lub innych narzędzi, lub urządzeń, które są ogólnie dostępne dla wykonawców lub które mogłyby być udostępnione przez zamawiającego.
  10. Zamawiający nie ma obowiązku udostępniać opisu potrzeb i wymagań, jeśli zawiera on informacje o poufnym charakterze podlegające ochronie. W takiej sytuacji jest zobowiązany wskazać inny sposób dostępu do opisu potrzeb i wymagań wraz z wymaganiami (zwłaszcza technicznymi) zapewniającymi ochronę poufnego charakteru informacji (zgodnie z odpowiednio stosowanym art. 133 ust. 3).
30.03.2020
30.03.2020