Nowe PZP
komentarz żywy
Komentarz do art. 159 ustawy
- Artykuł 159 ust. 1 upoważnia zamawiającego do ograniczenia liczby wykonawców, których zaprosi do składania ofert wstępnych. Prekwalifikacja wykonawców może nastąpić na podstawie dodatkowych kryteriów, przewidzianych obok (nie zamiast) warunków udziału w postępowania. Wykonawcy, którzy spełnią te kryteria, otrzymają zaproszenie do złożenia ofert wstępnych.
- Wszyscy wykonawcy zaproszeni do składania ofert wstępnych muszą spełniać warunki udziału w postępowaniu i nie mogą podlegać wykluczeniu.
- Obecny przepis przewiduje jedynie uprawnienie zamawiającego do stosowania kryteriów selekcji, na co wskazuje słowo „może”. Jest to sformułowanie prawidłowe, bowiem w poprzednim p.z.p treść art. art. 57 ust. ust. 2 mogła sugerować, że prekwalifikacja wykonawców jest obowiązkiem zamawiającego.
- Jednak również w poprzednim stanie prawnym prekwalifikacja była prawem, a nie obowiązkiem zamawiającego. Konieczność przyjęcia takiej interpretacji wynikała z art. 65 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE, zgodnie z którym instytucje zamawiające „mogą” ograniczyć liczbę kandydatów spełniających kryteria kwalifikacji, których zaproszą do złożenia ofert.
- Jeśli zamawiający zdecyduje się ograniczyć liczbę wykonawców zaproszonych do drugiego etapu, jest zobowiązany wskazać jedynie minimalną liczbę wykonawców, których zaprosi. Liczba ta, tak samo jak poprzednio, musi być wystarczająca, aby zapewnić rzeczywistą konkurencję i nie może być mniejsza niż 3.
- Już na etapie ogłoszenia o zamówieniu oraz opisu potrzeb i wymagań zamawiający jest zobowiązany wskazać jaką liczbę wykonawców dopuści do złożenia ofert wstępnych oraz kryteria na podstawie których zostanie stworzona tzw. krótka lista wykonawców zaproszonych do kolejnego etapu.
- Po złożeniu wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zamawiający ocenia spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Następnie bada, czy wykonawcy spełniają kryteria selekcji oraz ustala listę rankingową wykonawców, których zaprosi do złożenia ofert wstępnych, w oparciu o przyznane punkty.
- Etap kwalifikacji i etap selekcji wykonawców to dwa odrębne procesy w dwustopniowej procedurze udzielenia zamówienia (chociaż mogą one przebiegać w tym samym czasie). Na pierwszym etapie zamawiający ocenia spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Na drugim etapie wybiera, których wykonawców spośród spełniających warunki udziału w postępowaniu zaprosi do składania ofert wstępnych (jeśli zdecydował, że nie chce zaprosić wszystkich wykonawców, którzy te warunki spełniają). Wymogi, jakie formułuje zamawiający na potrzeby realizacji każdego z etapów, nie muszą być tożsame.
- Kryteria selekcji, podobnie jak warunki udziału w postępowaniu, muszą dotyczyć cech podmiotowych wykonawcy. Zamawiający może posłużyć się przy ich określaniu ustawowym katalogiem kategorii warunków udziału w postępowaniu, określonym w art. 112 – 116.
- Kryteria selekcji nie powinny jednak pokrywać się z warunkami udziału w postępowaniu, bowiem wtedy ich stosowanie byłoby bezprzedmiotowe. Nie ma jednak przeszkód, aby przyznawać dodatkowe punkty np. za wykonanie dodatkowych dostaw, nawet jeśli są one takie (lecz nie te same) jak te wskazane na potrzeby spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
- Sposób wykazania spełniania kryteriów selekcji jest tożsamy ze sposobem wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu.
- Konsekwencją niespełnienia przez wykonawcę dodatkowych wymogów postawionych w ramach kryteriów selekcji jest otrzymanie zero punktów, co może skutkować niezakwalifikowaniem się do następnego etapu postępowania.