Komentarz do art. 177 ustawy

Komentarz do art. 177 ustawy

  1. Artykuł 177 ust. 1 upoważnia zamawiającego do ograniczenia liczby wykonawców, których zaprosi do dialogu. Prekwalifikacja wykonawców może nastąpić na podstawie dodatkowych kryteriów, przewidzianych obok (nie zamiast) warunków udziału w postępowaniu. Wykonawcy, którzy spełnią te kryteria, otrzymają zaproszenie do udziału w dialogu.
  2. Wszyscy wykonawcy zaproszeni do udziału w dialogu muszą spełniać warunki udziału w postępowaniu i nie mogą podlegać wykluczeniu.
  3. Obecny przepis przewiduje jedynie uprawnienie zamawiającego do ograniczenia liczby zaproszonych wykonawców na podstawie kryteriów selekcji, na co wskazuje słowo „może”. Jest to sformułowanie prawidłowe, bowiem w poprzednim p.z.p treść art. 60d ust. 3 („zamawiający zaprasza do dialogu wykonawców wyłonionych na podstawie kryteriów selekcji”) mogła sugerować, że prekwalifikacja wykonawców jest obowiązkiem zamawiającego.
  4. Jednak również w poprzednim stanie prawnym prekwalifikacja była prawem, a nie obowiązkiem zamawiającego. Konieczność przyjęcia takiej interpretacji wynikała z art. 30 ust. 1 akapitu trzeciego dyrektywy 2014/24/UE dotyczącego dialogu konkurencyjnego, zgodnie z którym instytucje zamawiające „mogą” ograniczyć liczbę odpowiednich kandydatów, których zaproszą do udziału w postępowaniu.
  5. Zgodnie z art. 177 ust. 1 jeśli zamawiający zdecyduje się ograniczyć liczbę wykonawców zaproszonych do drugiego etapu, jest on zobowiązany wskazać jedynie minimalną liczbę wykonawców, których zaprosi. Liczba ta, tak samo jak poprzednio, musi być wystarczająca, aby zapewnić rzeczywistą konkurencję, i nie może być mniejsza niż 3.
  6. Już na etapie publikacji ogłoszenia o zamówieniu oraz w opisie potrzeb i wymagań zamawiający jest zobowiązany wskazać, jaką liczbę wykonawców dopuści do złożenia ofert. Musi też wskazać kryteria, na podstawie których zostanie stworzona tzw. krótka lista wykonawców zaproszonych do kolejnego etapu.
  7. Po złożeniu wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zamawiający ocenia spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Następnie bada, czy wykonawcy spełniają kryteria selekcji oraz ustala listę rankingową wykonawców, których zaprosi do udziału w dialogu, w oparciu o przyznane punkty.
  8. Etap kwalifikacji i etap selekcji wykonawców to dwa odrębne procesy w dwustopniowej procedurze udzielenia zamówienia (chociaż mogą one przebiegać w tym samym czasie). Na pierwszym etapie zamawiający ocenia spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Na drugim etapie wybiera, których wykonawców spośród spełniających warunki udziału w postępowaniu zaprosi do składania ofert (jeśli zdecydował, że nie chce zaprosić wszystkich wykonawców, którzy te warunki spełniają). Wymogi, jakie formułuje zamawiający na potrzeby realizacji każdego z etapów, nie muszą być tożsame.
  9. Kryteria selekcji, podobnie jak warunki udziału w postępowaniu, muszą dotyczyć cech podmiotowych wykonawcy. Zamawiający może posłużyć się przy ich określaniu ustawowym katalogiem kategorii warunków udziału w postępowaniu, określonym w art. 112116.
  10. Kryteria selekcji nie powinny jednak pokrywać się z warunkami udziału w postępowaniu, bowiem wtedy ich stosowanie byłoby bezprzedmiotowe. Nie ma jednak przeszkód, aby przyznawać dodatkowe punkty np. za wykonanie dodatkowych dostaw, nawet jeśli są one takie (lecz nie te same) jak te wskazane na potrzeby spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
  11. Sposób wykazania spełniania kryteriów selekcji jest tożsamy ze sposobem wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu.
  12. Konsekwencją niespełnienia przez wykonawcę dodatkowych wymogów postawionych w ramach kryteriów selekcji jest otrzymanie zera punktów, co może skutkować niezakwalifikowaniem się do następnego etapu postępowania.
20.12.2019
14.01.2020