Komentarz do art. 381 ustawy

Komentarz do art. 381 ustawy

  1. Sektorowe negocjacje z ogłoszeniem tylko w ograniczonym zakresie regulowane są przepisami dla zamówień klasycznych. Procedura negocjacji z ogłoszeniem dla zamówień klasycznych również uległa bowiem zmianie. Obecnie przewiduje ona, poza złożeniem ofert wstępnych, także składanie ofert w toku negocjacji, a po zakończeniu negocjacji – zaproszenie do złożenia ofert ostatecznych. Dlatego do sektorowych negocjacji z ogłoszeniem zastosowanie znajdą jedynie przepisy dotyczące opisu potrzeb i wymagań, możliwości zapoznania się z wnioskami, odrzucenia wniosków oraz informowania o wynikach ich oceny – właściwe dla trybu przetargu ograniczonego (art. 145, 146 ust. 1 i 147 ustawy, stosowane także w klasycznych negocjacjach z ogłoszeniem), przepisy o zakóńczeniu negocjacji i zaproszeniu do składania ofert (art. 167168 ustawy). W pozostałym zakresie sektorowe negocjacje z ogłoszeniem są uregulowane w przepisie art. 381 ust. 2 – 9. 
  2. Utrzymano zasadę, że stosowanie sektorowych negocjacji z ogłoszeniem nie wymaga żadnych okoliczności uzasadniających, jak to ma miejsce w zamówieniach klasycznych w art. 153 ustawy (por. art. 134 ust. 1 poprzedniego p.z.p.).
  3. Ust. 2 oraz ust. 3 pkt 1 komentowanego artykułu odwołują się do „wysłania zaproszenia do potwierdzenia zainteresowania” oraz „przekazania zaproszenia do potwierdzenia zainteresowania” jako alternatywnego, w stosunku do ogłoszenia o zamówieniu, sposobu wszczęcia postępowania („zaproszenia do ubiegania się o zamówienie” w rozumieniu art. 44 dyrektywy sektorowej), co wskazuje na referencję do art. 370 ustawy. Natomiast postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia sektorowego w trybie sektorowych negocjacji z ogłoszeniem może być także wszczęte w sposób określony w art. 375 ustawy, to jest za pomocą ogłoszenia o istniejącym systemie kwalifikowania wykonawców. W takim przypadku również nie dochodzi do publikacji ogłoszenia o zamówieniu, ale publikowane jest ogłoszenie o istniejącym systemie kwalifikowania wykonawców, które stanowi zaproszenie do ubiegania się o udzielenie zamówienia. Należy ocenić, że brak w komentowanym przepisie referencji do sposobu wszczęcia postępowania w określonego w art. 375 ustawy jest przeoczeniem (por. art. 385 ust. 2 ustawy).
  4. Komentowany przepis w ust. 3 zawiera szczegółowe przepisy dotyczące wyznaczania terminu składania wniosku oraz terminu składania oferty, które uzupełniają regulację dla zamówień klasycznych mającą zastosowanie do przetargu ograniczonego w zamówieniach sektorowych.
  5. Komentowany przepis przewiduje możliwość redukcji liczby wykonawców, którzy zostaną dopuszczeni do negocjacji, spośród wykonawców, którzy zakwalifikowali się do postępowania. Kryteria selekcji muszą być wskazane w ogłoszeniu o zamówieniu i w opisie potrzeb i wymagań, względnie w ogłoszeniu o systemie kwalifikowania lub zaproszeniu do potwierdzenia zainteresowania (por. art. 385 ust. 2 ustawy). Minimalna liczba wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do negocjacji, to 3. Zamawiający może wskazać maksymalną liczbę wykonawców, których zaprosi do negocjacji.
  6. Negocjacje prowadzi się zgodnie z zasadą równego traktowania, co oznacza w szczególności równy dostęp wykonawców do informacji i dokumentów udostępnianych przez zamawiającego, oraz z zachowaniem poufności, co dotyczy w szczególności informacji przekazywanych przez wykonawców.
16.11.2020
31.12.2020