Komentarz do art. 385 ustawy

Komentarz do art. 385 ustawy

  1. Podobnie jak w zamówieniach klasycznych, w przypadku zamówień sektorowych udzielanych w postępowaniach dwuetapowych zamawiający może ograniczyć liczbę wykonawców, których zaprosi do drugiego etapu, tj. do składania ofert, negocjacji, udziału w dialogu albo składania ofert wstępnych.
  2. Prekwalifikacja wykonawców następuje wówczas na podstawie dodatkowych kryteriów, przewidzianych obok (nie zamiast) warunków udziału w postępowaniu. Wykonawcy, którzy otrzymają najwięcej punktów w ocenie dokonanej na podstawie tych kryteriów, otrzymają zaproszenie do dalszego etapu.
  3. Wszyscy wykonawcy zaproszeni do składania ofert muszą spełniać warunki udziału w postępowaniu i nie mogą podlegać wykluczeniu.
  4. Już na etapie ogłoszenia o zamówieniu lub zaproszenia do potwierdzenia zainteresowania zamawiający jest zobowiązany wskazać, jaką liczbę wykonawców dopuści do złożenia ofert, oraz kryteria, na podstawie których zostanie stworzona tzw. krótka lista wykonawców zaproszonych do kolejnego etapu.
  5. Po złożeniu wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zamawiający ocenia spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Następnie bada, czy wykonawcy spełniają kryteria selekcji oraz w oparciu o przyznane punkty ustala listę rankingową wykonawców, których zaprosi do złożenia oferty, negocjacji, udziału w dialogu albo składania ofert wstępnych.
  6. Etap kwalifikacji i etap selekcji wykonawców to dwa odrębne procesy w dwustopniowej procedurze udzielenia zamówienia (chociaż mogą one przebiegać w tym samym czasie). Na pierwszym etapie zamawiający ocenia spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Na drugim etapie wybiera, których wykonawców spośród spełniających warunki udziału w postępowaniu zaprosi do składania ofert (jeśli zdecydował, że nie chce zaprosić wszystkich wykonawców, którzy te warunki spełniają).
  7. Kryteria selekcji, podobnie jak warunki udziału w postępowaniu, muszą dotyczyć cech podmiotowych wykonawcy. Zamawiający może posłużyć się przy ich określaniu ustawowym katalogiem kategorii warunków udziału w postępowaniu, określonym w art. 112116 ustawy.
  8. Kryteria selekcji nie powinny jednak pokrywać się z warunkami udziału w postępowaniu, bowiem wtedy ich stosowanie byłoby bezprzedmiotowe. Nie ma jednak przeszkód, aby przyznawać dodatkowe punkty np. za wykonanie dodatkowych dostaw, nawet jeśli są one takie same (lecz nie te same) jak te wskazane na potrzeby spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
  9. Sposób wykazania spełniania kryteriów selekcji jest tożsamy ze sposobem wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
  10. Konsekwencją niespełnienia przez wykonawcę dodatkowych wymogów postawionych w ramach kryteriów selekcji jest otrzymanie zero punktów, co może skutkować niezakwalifikowaniem się do następnego etapu postępowania.
  11. Wskazanie kryteriów selekcji następuje odpowiednio do wybranego przez zamawiającego sposobu zaproszenia wykonawców do ubiegania się o zamówienie sektorowe (w rozumieniu art. 44 dyrektywy sektorowej), które w przypadku przetargu ograniczonego i trybów negocjacyjnych może nastąpić nie tylko za pomocą ogłoszenia o zamówieniu, ale także za pomocą okresowego ogłoszenia informacyjnego (art. 370 ustawy) i ogłoszenia o istnieniu systemu kwalifikowania wykonawców (art. 375 ustawy).
06.11.2020
16.11.2020