Komentarz do art. 400 ustawy

Komentarz do art. 400 ustawy

  1. Na mocy art. 395 ust. 1 pkt 1a ustawy do opisu przedmiotu zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa ma zastosowanie regulacja, która określa sposób opisywania przedmiotu zamówienia dla zamówień klasycznych w zakresie art. 99103 ustawy. W tym sensie regulacja komentowanego artykułu doprecyzowuje tę czynność zamawiającego, co wynika ze specyfiki zamówień obronnych.
  2. Przepis stanowi implementację art. 18 dyrektywy obronnej i w zasadzie wiernie powtarza ustalone w dyrektywie zasady określenia specyfikacji technicznych.
  3. Przepisy dotyczące opisu przedmiotu zamówienia na potrzeby zakupów w dziedzinach bezpieczeństwa i obronności nakazują otworzyć proces udzielania zamówień na konkurencję. W tym zakresie przewidują składanie ofert odzwierciedlających różnorodność rozwiązań technicznych i nakazują umożliwić sporządzanie specyfikacji technicznych poprzez opisanie wymogów w zakresie wykonania i funkcjonalności. W każdym przypadku natomiast, kiedy przedmiot zamówienia zawiera odniesienia do normy europejskiej lub do norm międzynarodowych lub krajowych, w tym norm właściwych dla dziedziny obronności, zamawiający zobowiązani są dopuścić rozwiązania równoważne.
  4. Przepis podkreśla, że opisanie przedmiotu zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa odbywa się w zgodności z obowiązującymi w Polsce przepisami (jako przykład podane zostały przepisy związane z bezpieczeństwem produktu) oraz w zgodności z wymogami technicznymi, jakie Polska powinna spełnić na mocy międzynarodowych porozumień normalizacyjnych w celu zagwarantowania interoperacyjności wymaganej w tych porozumieniach (o ile jest to zgodne z prawem europejskim).
  5. Opisu przedmiotu zamówienia dokonuje się zasadniczo na cztery sposoby. Pierwszy sposób to odniesienie się do cech materiału, produktu lub usługi. Cechy te, które mogą być określone w opisie przedmiotu zamówienia, określa art. 102 ustawy (mimo że sam przepis nie ma zastosowania do zamówień obronnych), a art. 400 ustala kolejność preferencji. Drugi sposób to określenie wymagań dotyczących wydajności lub funkcjonalności. W tym zakresie sposób opisu przedmiotu zamówienia będzie zależał od tego, czy parametry wydajności i funkcjonalności są wystarczająco precyzyjne. Jeśli nie są, to opis przedmiotu zamówienia będzie wymagał dodatkwo odniesienia do norm europejskich, ocen technicznych, specyfikacji technicznych i systemów referencji technicznych. Czwarty sposób to odniesienie się do norm, ocen i specyfikacji i jednocześnie do wymagań dotyczących wydajności lub funkcjonalności.
  6. Aby potwierdzić zgodność oferowanego zamówienia z wymaganiami opisu przedmiotu zamówienia, zamawiający może żądać od wykonawców złożenia certyfikatu stosownie do przepisu art. 105 ustawy. Jednostką oceniającą na potrzeby postępowania o udzielenie zamówienia w dziedzinie bezpieczeństwa i obronności może być także podmiot dokonujący oceny zgodności stosownie do przepisów ustawy z dnia 17 listopada 2006 r. o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa.
28.12.2020
28.12.2020